Galghöppiggen-hur resa dit billigast från v-ås? tips på saker att se

Funderar på att åka till galdhöppiggen , vad blir billigast? bil,tåg, flyg?
Vilka öppettiderr har den bärmaste turiststationen?
Tips på saker att se i området?
//Nyman

Untitled

HUR du ska resa dit billigast vet jag ej,men jag kan rekommendera dig att resa med bil,då rörligheten blir mkt större.Du har ju t.ex inte SÅ långt till Geiranger,vägen från Lom,som ligger väldigt närma Galdhöpiggen,till Geiranger,är väldigt fin o mäktig,då du kör uppe på fjället,där du har is på sjöarna(sörja)långt ut i augusti.Jag kan vidare rekommendera dig att köra vidare till trollstigen ner till Åndalsnes.Har du tid så bekanta dig gärna med denna del av det otroligt vackra Norge.Du får gärna skriva till mig om du har några frågor om området mellan Åndalsnes upp till Sunndalsöra då jag har varit där några ggr.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

per.buschka@tadco.se (Pär)

Gäst
Tips om Galdhöpiggen

Åk bil norr om Jotunheimen till Lom, sedan vidare till Spiterstulen som är det ena (i mitt tycke bättre) av två hotell(!) i närheten av G. Välj mellan rum, sovsal och eget tält. Alternativet är Juvashytta.

Det går också att åka söder om Jotunheimen, man får då åka en svindlande väg på J.s västra sida. Vackert, men inget för förare med svaga nerver.

Från Spiterstulen kan du bestiga Galdhöpiggen (utan guide), bestiga Glittertind och även göra glaciärvandringar med guide (rekommenderas!!!). Jag tror de har klätter och glaciärkurser där också för den intresserade. Det är också en bra knutpunkt i det nät av vandringsleder som finns i Jotunheimen.

Från Juvashytta bestigs G. över en glaciär som kräver guide. I J. kan man även åka skidor utför på sommaren, vilket kan vara lite roligt. Det går att vandra från J. till Spiterstulen på några timmar, om man går runt Galdhöpiggen.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips