Galdöpigen

De är bara att slänga på hudarna å gå på, starta från Spiterstulen. Säkerhetsutr. har du naturligtvis. Åk dit på påsken, då är de tävling, först upp sen ner till Spiterstulen, många galna norrmän.
Har du en dag över, gå upp på Styggehö som ligger brevid. Grym åkning i en jättegryta !
 
Håller med. Från Spiterstulen är det bara att knata på. Var försiktig med ras, laviner etc. Går även att gå från Juvvasshytta (på sommaren, förmodligen stängd på vintern) men då blir det över glaciär vilket naturligtvis kräver extra kunskap.

Kan rekommendera att klättra Glittertind också, som ligger på andra sidan dalgången. Fin "vit" topp med majestätiskt överhäng (var försiktig). Nedfarten bjuder på fin skidåkning med mer öppna vidder än från Galdhöpiggen (iaf vad jag kan minnas) men därmed också större lavinfara.
 
Under februari?

Tror ni det går att gå upp på Galdöpiggen nu i början av februari, hur är snömängden. Är det plogade vägar fram till Spiterstulen, vilken väg är lämpligast, via Juvashytta eller Spiterstulen?

Några tips gällande bestigningar i Jotunheimen så här pass tidigt på året?

/Donga
 
Det går säkert fint att gå upp på toppen, om vädret tillåter vs. Men att ta dig fram med bil till Spiterstulen går garanterat inte, kan vara nog så jävligt på påsken tom.
Så de är nog bara att ta en lite längre anmarsch :)

Micke
 
Spiterstulen är alltså knepigt...

ENligt Spiterstulen verkar det som om de sträcker sin säsong mellan mars och ett tag in på hösten, så med andra ord är det ingen där nu i februari kan man konstatera.

Är det möjligt att köra vägen in till Juvashytta istället, ifall den kan tänkas plogas då Spiterstulen ej plogas? Eller är det troligen så att vi måste parkera vid den stora vägen och ta apostlahästarna in till bergets fot?

/Donga
 
Juvvass är nog ännu knepigare...

vägen upp är brantare, det ligger ett par hundra h.m. ovanför Spiterstulen och vägen ligger mer öppet = jag skulle bli förvånad om den var plogad...

Ni får nog lägga in en extra dag och gå från dalen. På http://www.vegvesen.no står det: "Vinterstengt. Veien er brøytet fra Lom opp til avkjøring Leirvassbu.
Sist endret 16.12.03 kl. 13:51 " om rv 55 över Sognefjellet.

Britta
 
Någon som gått i februari?

Ingen som provat knata upp i februari, tänkte om snöläget. Eller finns det någonstans man kan läsa om snödjup och liknande?

/Donga
 
Under första helgen i mars?

donga; sa:
Tror ni det går att gå upp på Galdöpiggen nu i början av februari, hur är snömängden. Är det plogade vägar fram till Spiterstulen, vilken väg är lämpligast, via Juvashytta eller Spiterstulen?

Några tips gällande bestigningar i Jotunheimen så här pass tidigt på året?

/Donga
Åkte du någonsin till Spiterstulen? Eventuellt åker jag & en kamrat dit nästa helg (5-7 mars) och jag mejlade just Spiterstulen för att höra om vägen var öppen eller inte...
Jag är intresserad av alla tips om snötillgång och vad som är öppet där i krokarna (anmarschen blir nog lite lång från Lom om riksveg 55 är avstängd, sisådär 33 km).

/Johan
 
Vägen öppen...

Jag fick just svar från Spiterstulen turistanläggning.
Vägen är öppen. Ett hett tips verkar vara att tala med receptionen där om man kommer med egen bil men inte utnyttjar stugorna, bomavgiften är 50 kr.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.