Gäddmete

Så var det dags. Öring- och laxsäsongen lider mot sitt slut. Sutarna och braxen börjar bli lite svårtrugade. Då vet man att det är dags att plocka fram det tyngre artelleriet. Det är gäddmetessäsong! (Varvat med lite plattfiskemete och kanske ngn streamer efter regnbåge om flugabstinensen blir för stor).

Idag vart jag ner till en lokal sjö för att värma upp litegrann.Två tolvfots karpspö med ohemult stor haspelrullar med frispolefunktion var främsta vapnena. Ett lättare matchspö med centrumaxelrulle för att dra upp betesfisk följde också med men visade sig vara onödigt.

Ett av spöna tacklades upp för bottenmete och ett användes för flötmete. För några veckor sen upptäckte vi att vår lokala orienthall sålde frysta sardiner så det och några frysta spirr låg i beteshinken. Efter två rekorderliga, om än ej i specimen storlek, gäddor på flöte så tacklades bottenspöt om till flöte det med. Och det lönade sig.

Tricket för dagen verkade vara sardinstjärt. Tre av dagens fyra ilskna krokodiler föll för detta. Man kan tycka att de borde anat ugglor i mossen av den exotiska saltvattensturisten men tydligen blev doften för god. Den fjärde och dagens sista högg på en s.k. kebabrigg av sardinkotletter.

Inga rekord direkt men en särdeles ilsken på 75 cm o 4,5 kg får anses vara en god start på säsongen.

Jag ville bifoga en kort film. Men det gick inte :( filen var för stor.
 

lsjonsson

Avslutat
Så var det dags. Öring- och laxsäsongen lider mot sitt slut. Sutarna och braxen börjar bli lite svårtrugade. Då vet man att det är dags att plocka fram det tyngre artelleriet. Det är gäddmetessäsong! (Varvat med lite plattfiskemete och kanske ngn streamer efter regnbåge om flugabstinensen blir för stor).

Idag vart jag ner till en lokal sjö för att värma upp litegrann.Två tolvfots karpspö med ohemult stor haspelrullar med frispolefunktion var främsta vapnena. Ett lättare matchspö med centrumaxelrulle för att dra upp betesfisk följde också med men visade sig vara onödigt.

Ett av spöna tacklades upp för bottenmete och ett användes för flötmete. För några veckor sen upptäckte vi att vår lokala orienthall sålde frysta sardiner så det och några frysta spirr låg i beteshinken. Efter två rekorderliga, om än ej i specimen storlek, gäddor på flöte så tacklades bottenspöt om till flöte det med. Och det lönade sig.

Tricket för dagen verkade vara sardinstjärt. Tre av dagens fyra ilskna krokodiler föll för detta. Man kan tycka att de borde anat ugglor i mossen av den exotiska saltvattensturisten men tydligen blev doften för god. Den fjärde och dagens sista högg på en s.k. kebabrigg av sardinkotletter.

Inga rekord direkt men en särdeles ilsken på 75 cm o 4,5 kg får anses vara en god start på säsongen.

Jag ville bifoga en kort film. Men det gick inte :( filen var för stor.

Har du provat att tanka upp den via Youtube?

Grattis till fångsten!:)

Jag har metat gös o gädda när jag bodde i Huskvarna o Aneby men då med levenade bete på 70- o 80-talet.
Det var väldigt givande fiske för mig.
Jag gjorde mina flöten själv. Se foton.
Jonssons flöte 45 mm päronflöte o 15 g sänke.jpg

45 mm päronflöte förlängt m 2 dm blompinne, flagga i topp och ett modifierat lekande i nederänden o 15 g glidsänke.
Ritning.jpg

Ritning på tackel.
Gösar på 11,26 o 8,4 kg.jpg

Gösar på 11,26 o 8,4 kg på två fiskar en bra natt. Jag är med i topp 10 i Sverige ännu med den på 11,26 kg.:)
 
Senast ändrad:
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.

lsjonsson

Avslutat
Jag vill inte lägga upp massa småklipp på youtube. Det ligger redan så mkt skrufs där. Men tack och bock. Jag vet ju att du är en gammal räv i mete med döbeten

Var har du fått det ifrån att jag är en gammal räv med dödbeten???
På 70- o 80-talet var det levande bete som gällde o inga djurrättsaktivister som gnällde.😁
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Bra tips! Ortens asiatiska butiker ska få besök i veckan. Annars får det bli strömming.

Mer mellanöstern! Asiatiska butiker har förvisso annan spännande fisk. Hittade 'swamp eel' på gamla hung-fat i Gbg (numera gain trading). Ofta säljs tioarmad bläckfisk fryst i storpack. Bra till plattfisk och torskfiskar.
 

lsjonsson

Avslutat
Ja, gnällde! Det är så jag minns det! Jag vet inte vad du har för minne Lausvik.
Är det typ 20 år sedan el. mer ändå som dom gnällde för att vi metade gös o gädda med levande mört/abborre.
 
Måste också säga att sardiner inte är så hållbara. Okej frysta. Man kan frysa in dem med kroktafsen riggade. När de tinat måste man kasta försiktigt. Eller köra kebabrigg.

Makrill håller bättre. Strömming har jag aldrig testat. Mörten håller också bra.
 
Mer mellanöstern! Asiatiska butiker har förvisso annan spännande fisk. Hittade 'swamp eel' på gamla hung-fat i Gbg (numera gain trading). Ofta säljs tioarmad bläckfisk fryst i storpack. Bra till plattfisk och torskfiskar.
OK, då får jag åka till någon av grannbyarna (Sthlm och Uppsala)...
 

lsjonsson

Avslutat
Måste också säga att sardiner inte är så hållbara. Okej frysta. Man kan frysa in dem med kroktafsen riggade. När de tinat måste man kasta försiktigt. Eller köra kebabrigg.

Makrill håller bättre. Strömming har jag aldrig testat. Mörten håller också bra.

Då får du ju ta med en kylbag om den inte ska tina i förväg.

Varför köpa agn när det finns obegränsat i många av våra svenska sjöar?
Använd en mörtsuga om du har svårt den här årstiden.
Jag hade mörtstuga i Ralången. Alltid full med mört.:)

Sardiner är smörgåsmat!:)
 
Ja, gnällde! Det är så jag minns det! Jag vet inte vad du har för minne Lausvik.
Är det typ 20 år sedan el. mer ändå som dom gnällde för att vi metade gös o gädda med levande mört/abborre.
Man måste inte uttrycka sig förklenande om varje meningsyttring som inte stämmer med ens egen uppfattning. Jag, tex, äter kött men tycker inte därför att veganer är idioter. Även om jag i en viss fråga har rätt så kan jag respektera att andra inte delar min uppfattning.
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.