Gädd attack?

Halloj...

Igår kväll hände något mycket märkligt... Jag stog och kastade lite, det nappade ganska dåligt, men helt plötsligt så ser jag i ögonvrån c:a 20 meter ut i vattnet hur det bildas en fåra i vattnet som närmar sig i hyfsat fart... när den är 5-10 meter i från så ser jag ryggfenan och huvudet, Det var en gädda ( en meter+ ) som simmade i ytläge rakt emot mig trots att jag stog exponerat på en klippa, så den borde ju sett mig... till slut så kände jag att jag var tvungen att backa 2-3 steg eftersom den närmade mig med samma fart. Fick lite puls kan man säga...
Gäddan stannade sedan 2dm från kanten och först när jag närmade mig den och var ½ meter ifrån så simmade den i maklig takt ut i vattnet igen.

Jag vet att det hela låter som en skröna eller som ett billigt manus till uppföljaren på hajen...

Är det normalt beteende? och vad kan ha lockat den så mycket att den simmade rakt emot mig så resolut?

Man har ju skrattat åt fraser som "gäddan är den svenska krokodilen"... nu förstår jag exakt vad som menas...

?

//Thomas
 
Haha, det är sånt man tänker på när man näckbadar på fyllan...

För nåt år sen var det en man som kastade sig i nåt mindre vattendrag med skarpslipad morakniv, eftersom han såg en öring (1+ m lång) stå och sola sig nedanför en bro. Tyvärr(?) ett fruktlöst försök.
 
Blev faktiskt attackerad av en arg mås (-mamma?) alldeles nyss. Den jäkeln fick korn på mig under en lugn och fin löprunda, som dock snabbt förvandldes till ett inferno av måsvingar, fågelskrin, näbbar och klor. Turligt nog undkom jag med blotta förskräckelsen och slapp tredje gradens närkontakt, vilket annars säkert hade lett till utpetade ögon, uppätna örsnibbar osv.

Mot bakgrund av den nämnda gäddattacken frågar man sig stilla om vi möjligen står inför en djurens revolt ála Djurfarmen?
 
MÅsar..

... svanar och andra måsliknande fåglar, har man ju varit med om några gånger när man av misstag närmat sig deras ungar... har till och med varit med om att en mås fångade mitt drag i luften, för många år sedan i sthlm´s skärgård... men det här var lite småläskigt och udda... undrar varför den simmade så resolut rakt emot mig... det var ju inte direkt grunt när den tog ytläge...
Det var iofs folk som badade på andra sidan sjön, kanske blev den skrämd?
 
Strykarräven; sa:
För nåt år sen var det en man som kastade sig i nåt mindre vattendrag med skarpslipad morakniv, eftersom han såg en öring (1+ m lång) stå och sola sig nedanför en bro. Tyvärr(?) ett fruktlöst försök.

Jag tog fram fiskekroken och tänkte ev kroka upp den... men tänkte att jag sannolikt bara skulle skada den... lol...
 
Sådant händer mig rätt ofta när jag fiskar i Blekinge. jag hade en tioklubbare som simmade runt mig vid ett fiske i Kalmarsund :)
 
Känner en som fått ärr efter ett gäddgap runt vaden. Hon sprang ut i vattnet när hon skulle bada och blev biten av en stor gädda. Detta är helt sant!! Dom är oberäkneliga och spring aldrig i vattnet med röda tights för det hade hon:)

l
 
?

Undrar vad som hänt om jag stått kvar... kändes som om den skulle hoppa upp och bita mig.. hehe... men som tur var så hade jag ju gott om tid på mig att fundera på hur jag skulle agera... eftersom den tog ytläge så långt ut i vattnet...

Det skumma är ju att den uppenbarligen lockades till mig istf att som normalt fly...

Thomas
 
Känner en som fått ärr efter ett gäddgap runt vaden. Hon sprang ut i vattnet när hon skulle bada och blev biten av en stor gädda. Detta är helt sant!! Dom är oberäkneliga och spring aldrig i vattnet med röda tights för det hade hon:)l
Då kanske hon förtjänade det, en saftig vad i röda tights, kan förstå om det är svårt att motstå t o m för en gädda...

Nakenbada kanske inte är nån hit som kille då? Har själv blivit biten av en liten gädda när jag pillade med näckrosblad nångång i sexårsåldern. Chocken var betydligt värre än det mikroskopiska blödande såret...

Hade f ö förmånen att få uppleva sikleken i stugan härom veckan. Helt stilla och ytan som svart kvicksilver, och så sikryggar som makligt plöjde fram och bröt lugnet, alldeles för upptagna av varandra för att bry sig om mina harrspinnare. Naturen är avgjort vackrast såhär års.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
dahlledahlin gädd fiske sälskap i nyköping sökes Fiske 0
Niklasx Kit för gädd- och abborfiske Fiske 9
Björte (Gädd-)fiske från land i S-holm? Fiske 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...