"Gå in ryggsäck" ??

Jag håller för tillfället på att gå in min nya ryggsäck, men jag ser det mer som träning. Den blir skönare och skönare för varje gång, det är en Osprey Exposure 50. Det är nog olika från säck till säck hur hårda de är och hur mycket de måste mjukas upp för att bli riktigt bekväma.

/Rasmus

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Var försiktig

Otränad med 1/3 av kroppsvikten på ryggen i pulssnö låter väl hårt. Packa ner vad du måste ha med dig fikapaket, sittunderlag och förstärkningsplagg för rast. Allt inklusive ryggsäck bör inte väga mer än 5-6kg. Fyll tomrummet med ett par kuddar eller en lätt sovsäck. Välj mera lättgånget underlag.
Alla behöver vi träna med ryggsäck före färd. Samt att prova ut att packningen inte låter och har otrevlig tyngdpunk.
En kamrat brukar vara bästa inställningshjälpen, det är oxså roligare att ha sällskap när man går och måhända planerar nästa längre tur.
Spara färdig vandringsvikt tills dess du kommit i form och sök gärna här på utsidan i gamla trådar, det finns flera guldkorn...

Och jag vill påstå en bra säck sitter som en smäck direkt. Det är ialla fall min erfarenhet. Har i och för sig "gått in" ett par "tjuriga" Karrimorsäckar som sedan fungerat rätt ok (gillar dessa äldre karrimor av andra skäl). Till sist tröttnade jag på att varje säsong trots allt inleddes med ett visst mått av pina och provade i stort sett igenom allt på marknaden innan jag slutligen hittade min nuvarande ryggsäck...

Den heter Arcteryx Bora. Innan jag köpe den på märkets dåvarande egna butik i Stockholm fick jag testa nån timme på stan med full laddning i säcken och... tja, den kostade som en bättre begbil men det var bara att slå till ändå. Denna säck satt då, direkt och sitter fortfarande perfekt. Inga som helst problem. Tror dock inte att det behöver vara en svindyr säck för att uppnå detta men det är nog viktigt att prova noga.

Jag håller med Metafish, särskilt efter ryggsäcksbytet jag gjorde i somras. Jag skulle testa att vandra med en gammal ramryggsäck istället för min gamla trotjänare från McKinley, som från början införskaffades till en tågluff 1991. Den har varit med på många turer och burit många kilo sedan dess, men jag har nog aldrig blivit riktigt vän med den. Ramsäcken satt däremot jättebra. Och eftersom min McKinleysäck var nättare och lättare än makens Haglöfs Shosho, så testade han att ta min gamla säck istället, och slapp ont i axlarna för första gången på gud vet när. Så det var ett lyckat byte.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips