Gå från fjällvandring till fjällklättring?

På senare tid har jag blivt mer intresserad av allt brantare fjällterräng. Min fråga är nu hur man tar steget från att vara en klassisk fjällvandrare till att syssla med mer alpina företeelser??

Lite om min bakgrund: Vandrar ca. 2 veckor per år uppdelade på 2-4 olika resor. Och brukar springa något bergsmarathon. Klättar gör jag i dagsläget inomhus ca. 0,7 gånger per vecka under vintern och utomhus blir väl ungefär 5 gånger per år (enbart topprep..än så länge).

Men hur skall jag göra för att kunna kombinera mina olika intressen?

Om du inte har nån kompis du kan lära dig av föreslår jag att du går en kurs, exempelvis med STF. Jag har själv inte gått nån kurs hos dom men funderar på att göra det. Kostar ju lite men är nog värt det.

Sen finns det ju andra som har kurser. Friluftfrämjandet.

/K

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Det är nog sant att en kurs är det bästa alternativet för mig. Bara att börja samla ihop en stor slant på banken. Eller att försöka fixa ihop någon ting till min resa till Trollheimen v. 15.

STF:s högalpina sommarkurs

Jag gick STF:s högalpina sommarkurs 1995. Jag tror att den finns kvar ännu. Ivarjefall, jag var helnöjd. Genom denna får man prova på allt ifrån klippklättring till glaciär- och kamvandringar där man praktiskt tillämpar olika säkringsmetoder. Efter denna kurs har du en bra grund för att ta dig fram i höglänt fjällteräng. Rekommenderar denna starkt.
Förr hade även svenska klätterförbundet en årlig kurs i Kebnekaisefjällen, som jag kan tänka mig är ännu mer givande, men säkert även mer krävande.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips