g/m² = ?

Vad betyder g/m² som finns vid klädesplagg? Jag antar att det visar tjocklek (gram per meter, kanske, men förstår inte sammanhanget). Det kan vara vikt men vissa skriver både te.x. Vikt: 150 g och sedan står 200 g/m² fristående. Jag är osäker och hittade ingen förklaring (okej, jag slarvade också), så någon som kan klarifikera meningen?

Senast ändrad:
Det är väl gram per kvadrameter.
Dvs vikten per ytenhet, vilket för ett material också som regel betyder hur tjockt det är.

Vad betyder g/m² som finns vid klädesplagg? Jag antar att det visar tjocklek (gram per meter, kanske, men förstår inte sammanhanget). Det kan vara vikt men vissa skriver både te.x. Vikt: 150 g och sedan står 200 g/m² fristående. Jag är osäker och hittade ingen förklaring (okej, jag slarvade också), så någon som kan klarifikera meningen?

Precis om de andra skriver så är g/m2, vikten per ytenhet.
Plaggets totala vikt är 150g som Du skriver. Då kan Du ju också räkna ut hur stora de är ;)

/Peter

Liknande trådar

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg