M/90 camo overall

Overall i m/90

Känner till tre-fyra olika modeller.
En säljs i butikerna på SFD, mekaroverall m/90. Pris okänt.
En fm/jägare, okänt öde, fm=försöksmodell . Kanske var det två olika eller flera...
En var fm/pansar.
Det togs i varje fall fram en prototyp för prickskyttar.
Försöksmodeller utvärderas och samlas in/bränns.......så återstår då mekaroverallen i m/90 tyg. Om du känner nån som är anställd i FM så kan han/hon säkert handla åt dig.
Det lär enligt en yngre kamrat jag har finnas en träningsoverall, kommersiell i m/90 mönster, i tunnare kvalitet.
Jag är övertygad om att Recon kan tillhandahålla bättre informationer än jag. Men detta var vad jag fann i minnets skrymsler och med lite förfrågan.

Lycka till

Johan K
 
M/90 overall

Jo på flygvapnet finns det m/90 meckoverall både fodrade och ofodrade fast på dom sitter fickorna nere på knäna dom är lika som dom gamla gröna som är gjorda i polyester och bomull och dom är prasselfria fast dom blir lätt genomblöta
Mvh
Peter
 
Thankx ,, Den som jag har sätt , så har flyget om dom sen används som mekaroveraller vet jag inte . Men det var den som jag skulle vilja ha till min samling .
Ang . SFD var fins dom ?
 
Flygfältet

De används väl kanske inte direkt till att meka i, men personalen på flygfältet har dem när det är kallt. Det kann vara allt från att tanka plan till att laga banljus. Jag har använt vintermodellen, och den är varm. Jag gjorde värnplikten på F7 och på vintern hade vi beredskap för att ut och röja landningsbanan från snö på nätterna. Det gick utmärkt att bara hoppa i overallen i bara kallingarna och en t-shirt. Frös gjorde jag inte...
 
M/90 camo Overall

Thanks för info. Är de någon som har en eller par . att sälja . Om jag lite vacker
;-) ;-) ...

Annat som behöver...

Det är en kraftig sele , så att jag kan sitta långa stunder när man ska jobb med båda händer.
Jag såg i Malmö när dom harde den stor bro auktionen , efter bro bygge .

Sen söker jag en regn ställ , en hell overall med huva , har besökt flera fiske shop
här i syd skåne utan att hitta , Har sätt någar fiskare har så orange overall ..
( nästa gång ska jag ta dom , och fråga dom ... Men det var inte så lätt )
Dels används den typ av overall av gruv jobbare .

Någon fiske shop , etc. som säljer ?
 
M90 är dålig

M90 är gjord för att vara billig och inte synas i skogen. Kvalitén är bara skräp. Det enda som är vattenavvisande är impregneringen, och när den försvinner (skavs bort ganska lätt) blir du blöt som en torsk.

-Jag har legat som plutonsbefäl i Amfibiekåren så jag vet...
 
selar regnställ

Regnoveraller har seglarshoppar och mcdito, även i icke orange.
Behöver du ett sittsele så rekommenderar jag dig att ta kontakt med en klättrarklubb först, du behöver nog veta en del om knopar, rep och ankare, så att Newton inte griper dig, när du avser något annant.
Beträffande våta uniformer så har jag nära 35 års erfarenheter av det. Nikwaximpregnering är mycket bra.
Speciellt på syntetuniformen, m/90, med ett ullunderställ under, de lama, fjällräven mfl, dvs tunnt så torkar man mycket snabbt, om man håller sig i rörelse och kan tanka vätska och mat.
Kan det prassla och ingen annan bestämmer så finns det inget torrare än vaxduk men skall du röra dig funkar det inte...SFD finns på varje militärt förband...
m/90 är gjord för att vara billig, kamot är inte till för att fungera i skogen utan för matchot, kamo fanns det nog av i m/58.......men den var för dyr....
Lycka till och var försiktig........
[Ändrat av johankse 2001-09-10 kl 09:26]
 
M/90 - Selar rengställ

Tack för info . Jag får leta upp marin shop .

Jag har nog klättra mycket i minna dagar , men i bland blev det svårt
när jag ser något där uppe i träd ca. 15 - 30 meter upp . När första gren är ca. 15-20
meter upp , och JAG SKA upp dit , för jag måster bara se den växten . Så det blir lite
jobb inna jag kommer upp .
Nu ska jag upp i trädna här i gården och sågan från topen och ner .

M/90 camo där har jag klart bra från att bli blöt , de blir mest M/65 , som jag använder
när jag reser etc. och Viking HD tordräkt och 6mm våtdräkt när det är 33 -35+ ute .

mike
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
macgunde Overall/onepeace i merinoull? Kläder 9
Avle Hjälp med att hitta en bra overall? Kläder 7
gundj Tålig och praktisk overall. Kläder 5
holmis_bigfoot.com Overall-Utför.. Kläder 11
Vinddriven Goretex Overall för fjellbruk? Kläder 15

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.