Sökes: Duntröja m huva

Jag har börjat titta efter en lätt duntröja (helst) med huva att ha som förstärkningsplagg när temperaturen ligger runt nollan (har en varm Bergans-jacka när det blir kallare)

Varg Älgön är väldigt intressant, hittat den för 1500kr, någon som har erfarenhet av den?

Klättermusen Liv 2.0 verkar intressant men priset är lite högt och den saknar huva.

Jag är 190cm lång, 80kg, och har normalt storlek L på kläder, ibland XL men då endast pga armlängden

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
 
Det finns många därute, om du går utanför de svenska märkena, bl a polska Roberts (dock utan huva som standard) och Cumulus, som jag upplever som fortfarande prisvärda i förhållande till den höga kvaliteten. Jag och flera andra på Utsidan har deras sovsäckar, ibland specialanpassade. Själv är jag på väg att skaffa en Incredilite Endurance från Cumulus, dvs alternativet med hydrofoberat dun (Roberts verkar inte ha någon motsvarighet).
Bägge firmorna kan inom vissa gränser tänka sig att mot ett rimligt pristillägg modifiera grundmodellerna efter individuella önskemål. Du år mycket hjälp och riskerar knappast ett felköp, om du mailar och rådgör om storlek och ev. tillval.
 
Det finns många därute, om du går utanför de svenska märkena, bl a polska Roberts (dock utan huva som standard) och Cumulus, som jag upplever som fortfarande prisvärda i förhållande till den höga kvaliteten. Jag och flera andra på Utsidan har deras sovsäckar, ibland specialanpassade. Själv är jag på väg att skaffa en Incredilite Endurance från Cumulus, dvs alternativet med hydrofoberat dun (Roberts verkar inte ha någon motsvarighet).
Bägge firmorna kan inom vissa gränser tänka sig att mot ett rimligt pristillägg modifiera grundmodellerna efter individuella önskemål. Du år mycket hjälp och riskerar knappast ett felköp, om du mailar och rådgör om storlek och ev. tillval.

Tack, har inte tänkt på dessa tillverkare trots att jag känner till dem från forumet.

Cumulus ser verkligen intressant ut när man kollar storlekstabellen då de har väl tilltagen armlängd och huvan är anpassad för hjälm. Upplever ofta att armlängden är kort och när man har huvan på så lyfter det axlarna (190cm lång och "bara" 80kg).

Jag ska skicka ett mail till Roberts och kolla pris om man lägger till huva :)
 
Nu blev jag sugen på inverse med sina 180g och framförallt packvolymen. Toppluva har jag ändå med mig.

Frågan är vad 65g dun är jämfört med min Woolpower?

Som en tunn fleece ungefär i värme men mindre packvolym. Jag har provat Arcteryx Cerium SL som verkar jämförbar i dun- och totalvikt.

Min tunnaste dunjacka är en Arcteryx Cerium LT Hoody med 95 gram dun (och syntet på några utsatta ställen som gör att den är varmare än 95 gram dun endast skulle vara) av 295 totalt gram. Den är värmemässigt jämförbar (eller lite varmare) med en varm fleece typ Power Houdi.

Jämförelsen med fleece / ull förutsätter vindstilla / inomhus eller med vindjacka ovanpå eftersom dunjackan är mycket mer vindtät.

Edit: ser att du jämför med Woolpower 400. Skulle säga att den ligger någonstans mellan dunjackorna jag jämför med ovan. Närmare den tunnare / lättare som du är intresserad av. Passformen och hur tajt och hög den är i kragen och handlederna gör mycket för upplevd värme också tycker jag. En Power Houdi är inte riktigt lika varm som Cerium LT men kan upplevas bättre (under en vindjacka) eftersom den har så hög krage och bra passform. Min favokombo just nu (för barmarkstur) är annars tunn fleece + tunn vindjacka och sen har jag en syntetfodrad överdragsjacka Arcteryx Nuclei FL på bara 290 gram att dra över allt vid rast eller i läger. Självklart tunn merinotröja underst. Tunna dunjackan får ofta stanna hemma på flerdagarstur eftersom fleecetröjan ändå behövs som mellanlager om det är kallt eller vått.

http://www.arcteryx.com/product.asp...gory=Insulated_Jackets&model=Nuclei-FL-Jacket
 
Som en tunn fleece ungefär i värme men mindre packvolym. Jag har provat Arcteryx Cerium SL som verkar jämförbar i dun- och totalvikt.

Min tunnaste dunjacka är en Arcteryx Cerium LT Hoody med 95 gram dun (och syntet på några utsatta ställen som gör att den är varmare än 95 gram dun endast skulle vara) av 295 totalt gram. Den är värmemässigt jämförbar (eller lite varmare) med en varm fleece typ Power Houdi.

Jämförelsen med fleece förutsätter vindstilla / inomhus eller med vindjacka ovanpå.

Ok, det var en liten besvikelse. Jag tycker inte min Power Houdi (?478g) värmer speciellt mycket och om Inverse är uppskattat kallare än den så är det inte värt pengarna.

Sparar visserligen vikt och volym mot min Woolpower (625g) men den värmer även om den skulle bli blöt och är redan inköpt eller så får det bli en befintlig 1/2zip fleecetröja.
 
Tvist whisperer från mountain hardwear

Jag har en av dessa. Jag upplever den som mycket varmare än en fleece. Den väger ca 200g
 
Ok, det var en liten besvikelse. (...)
Jag har provat Cumulusjackan, och den kändes klart varmare än min vanliga "tjocktröja" av fluffigt stickad ull.
Men med minskande totalvikt sjunker ju viktandelen dun i förhållande till den relativt fasta andelen tygvikt, och jag tycker som du att det lilla värmetillskottet inte är värt besväret (och pengarna) för de allra lättaste jackorna.
Så man får kanske krypa upp en bit över 100 g dunvikt för att det ska vara "lönt".

Dunjackan ska ju inte ersätta något man har på sig under gång, utan utgöra det tillskott man behöver i vila, och i den funktionen är ju en rimligt tjock (se ovan) dunjacka både lättare och mindre skrymmande att bära på än en lika varm fleece- eller ulltröja.
 
Ser att mitt svar var svamligt.

Det jag försökte säga var att jag inte tycker att en dunjacka med 100 gram (herr, medium) eller mindre dun är avsevärt varmare än en bra fleece.

Tunna dunjackan har fördelar som lågt vikt och packvolym.

Jag tycker att man måste komma upp i 150 g eller mer för att en tunn genomsydd dunjacka ska bli mycket varmare än en fleece eller tjock ulltröja med vindjacka ovanpå. T.ex. Norröna Lyngen Lightweight (170 gram dun och 407 gram totalt).

Ej genomsydda ("box wall") "expeditionsdunjackor" som går ner över rumpan och är helt vindtäta är en annan sak.

Sen skiljer det så klart från person till person så prova och se vad du tycker. Du kanske kan hitta en liknande jacka (Cerium SL finns på Alewalds i Stockholm) att prova först.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
DoktorGlas Klassisk täckjacka för vardagsbruk sökes Kläder 13
holetaker Fritids/vandringsbyxa sökes Kläder 14
trod Skräddare Sthlm för ventile sökes Kläder 19
storskogen Sökes: Underställ (baslager) med hel dragkedja Kläder 2
Glännman Haglöfs Roc Icon mid - erfarenheter sökes Kläder 3
DoktorGlas Erfarenhet av Luddan Grizzly sökes Kläder 0
salvion Bra BUFF sökes Kläder 17
DoktorGlas Gammaldags t-shirts sökes Kläder 49
Viktorious Tips sökes på stretchiga friluftsbyxor (dam) Kläder 3
Bhappy Softshell-jeans sökes. Kläder 14
Pippilotta08 Tips på varma stövlar sökes Kläder 18
Bölet Ny prisvärd dunjacka, tips sökes Kläder 30
Smogz Softshelljacka, ej vattentät med bra huva sökes Kläder 18
markusbacka Hållbara skor sökes! Kläder 27
markusbacka Vandringsbyxor till tjej med LÅNGA ben sökes! Kläder 6
Bene Gamla hederliga Lundhags sökes! Kläder 5
Rookien Civil rock som är både tålig och snygg sökes Kläder 25
Even Steven Vita snödamasker sökes Kläder 3
Martin_Be M90 byxor sökes! Kläder 5
Ebbe.swe Fjällräven kass? Upplysning sökes. Kläder 53
swift33 Skaljacka med BRA kvalitet sökes med ljus och lykta Kläder 13
su94of gummistövlar sökes Kläder 0
Krux Hjälp!! Väst sökes.... Kläder 7
lakers Hjälp sökes av The North Face bärare! Kläder 4
ades Åsikter om Haglöfs Solid Jacket sökes... Kläder 8
Rikard Fredriksson Skovårdsprodukter till Meindl Performance sökes! Kläder 3
perwickström Enkelt regnställ sökes Kläder 5
capman Tips på bra Snödamasker sökes! Kläder 1
somule Varma innerhandskar sökes! Kläder 0
mattan vävar sökes Kläder 2
Tomas J Hur varm är en duntröja? Kläder 12
magkar80 The North Face nya duntröja Kläder 15
Mija F Jag söker duntröja, men inte Klättermusen Liv Kläder 10
lillspöket Jacka med vettig huva Kläder 14
Davva2 Lång jacka med ordentlig huva Kläder 46
friluftsrookie Fodertyg till vattentät huva Kläder 1
stenblock Efterlyses: supertunn jacka med huva Kläder 41
utesälen Huva eller inte? Kläder 7
dmchris Något vindtätare fleece med huva? Kläder 10
Viberg Arc'teryx epsilon (med eller utan huva) Kläder 1
gregerjohansson Softshell med huva - vilken? Kläder 11
tomatchili Tips på bra regnjacka/lätt skaljacka med huva.... Kläder 10

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...