Fyra-fem dagars vandring i Abisko med fjällnybörjare

Hej Utsidan! Min lillasyster har önskat sig ett fjälläventyr i 25-årspresent, och jag försöker nu hitta en lämplig fjälltur i Abiskotrakterna. Hon har vandrat en del låglandsleder (Bohusleden och Gästrikeleden), men aldrig tidigare i fjällen. Hon är i bra form men vill inte ge sig ut på ett längre äventyr än fyra-fem dagar.

Sträckan som jag har fastnat för efter att ha suttit med fjällkartor och läst tidigare färdberättelser på Utsidan är Abisko - Lapporten - Àhppajávri - Abiskojaure - Abisko, med fyra övernattningar. Tror ni att det blir en lagom utmanande sträckning för en fjällnybörjare, och känns det realistiskt att göra den på fem dagar? Från kartan verkar den enda knepiga biten vara sträckan mellan Lapporten och Vuopmegeahci.

Om inte, har ni någon rekommendation på någon annan bra tur i Abiskofjällen på fyra-fem dagar? Jag har funderat lite på Riksgränsen - Unna Allakas - Abisko och Abisko - Kårsavagge - Björkliden också, men de sträckorna verkar lite mer krävande…?

Tack på förhand!
 
Riksgränsen - Unna Allakas - Abisko är jättefint men jag skulle gå åt andra hållet för att avsluta med de finaste vyerna istället för Björkskog. Missa inte gruvorna i Sjangeli.

Två andra förslag: Backiga men inte allt för tuffa.

Dag 1 Vassijaure - Trollsjön - Ut mot Låkta Jvg station
Dag 2 Förbi Låkta fjällstation och tälta ovanför den västra nedstigningen till Korsavagge
Dag 3 Till Korsavaggestugan
Dag 4 till Björkliden
(Dag 5 Björkliden - Abisko)

Dag 1 Linbanan i Abisko, snedda ner i Korsavagge - Korsavaggestugan
Dag 2 Västra uppstigningen ur Korsavagge till Låkta fjällstation
Dag 3 Låkta till Trollsjön
Dag 4 Trollsjön till Katterjåkk

/M
 
Hej Utsidan! Min lillasyster har önskat sig ett fjälläventyr i 25-årspresent, och jag försöker nu hitta en lämplig fjälltur i Abiskotrakterna. Hon har vandrat en del låglandsleder (Bohusleden och Gästrikeleden), men aldrig tidigare i fjällen. Hon är i bra form men vill inte ge sig ut på ett längre äventyr än fyra-fem dagar.

Sträckan som jag har fastnat för efter att ha suttit med fjällkartor och läst tidigare färdberättelser på Utsidan är Abisko - Lapporten - Àhppajávri - Abiskojaure - Abisko, med fyra övernattningar. Tror ni att det blir en lagom utmanande sträckning för en fjällnybörjare, och känns det realistiskt att göra den på fem dagar? Från kartan verkar den enda knepiga biten vara sträckan mellan Lapporten och Vuopmegeahci.

Om inte, har ni någon rekommendation på någon annan bra tur i Abiskofjällen på fyra-fem dagar? Jag har funderat lite på Riksgränsen - Unna Allakas - Abisko och Abisko - Kårsavagge - Björkliden också, men de sträckorna verkar lite mer krävande…?

Tack på förhand!
Riksgränsen-Unna Allakas (fast jag gick åt andra hållet) upplevde jag som ganska krävande. Dessutom är det ett vad som kan vara utmanande. Jag skulle inte välja den sträckan med en nybörjare.

Ett alternativ kan vara Abisko-Abiskojaure-Unna Allakas-Alesjaure-Abiskojaure-Abisko. Stanna två nätter i Alesjaure och gör dagstur.
 
Hej - om inte Abisko är ovillkorligt resmål så är ett fint alternativ rundturen Änonjalme-Kisuris-Kutjaure-Vaisaluokta, med Ritsem och båt över Akkajaure som utgångs- och avslutningspunkt. Precis lagom för 4-5 dagar (och kanske kan närheten till stugor vara ett argument för den ovane om det skulle bli riktigt dåligt väder).

Turen går på led hela vägen och den bjuder på storslagna vyer mot fjällens drottning Ahkka, och u-dalen utan namn på slutet är också mycket vacker tycker jag. En synnerligen enkel topptur är Sjnjuvtjudis, en topp som trots sin låga höjd ger fantastisk utsikt in mot Sarek och Nijak, mot Norge och ända ner till Blåmannsisen.
Går man i ovan nämnda ordning slipper man en brant första sträcka.
 
Dag 1 Vassijaure - Trollsjön - Ut mot Låkta Jvg station
Dag 2 Förbi Låkta fjällstation och tälta ovanför den västra nedstigningen till Korsavagge
Dag 3 Till Korsavaggestugan

Tälttur

Dag 1-3 beskrivet här: https://utenatter.wordpress.com/2020/07/27/trollsjon-laktatjakka-karsavagge-abisko/

Och Dag 4 hade jag precis som granbom beskriver gått mot Björkliden, förbi Frippes fall :)

Dag 4 till Björkliden (via Frippes fall)
(Dag 5 Björkliden - Abisko)

Dag 4 beskrivet här (Datum 25/8): https://utenatter.wordpress.com/2021/08/21/karsavagge-augusti-2021/
 
Supertack för alla bra svar och turförslag! Det känns som att jag har några bra alternativ att prata igenom med lillasyster när vi ses nästa gång. Just nu känns Riksgränsen - Trollsjön - Korsavagge - Abisko och Abisko - Lapporten - Àhppajávri - Abiskojaure - Abisko som de starkaste kandidaterna.

Riksgränsen-Unna Allakas (fast jag gick åt andra hållet) upplevde jag som ganska krävande. Dessutom är det ett vad som kan vara utmanande. Jag skulle inte välja den sträckan med en nybörjare.

Ja, jag tror att den sträckan kan vara i magstarkaste laget. Men efter det jag har hört om den så är jag väldigt sugen på att gå den själv någon gång. Abisko - Unna Allakas - Alesjaure - Abisko vore väldigt fint, men jag tror att dagsetapperna blir lite i längsta laget för mitt vandringssällskap.

Hej - om inte Abisko är ovillkorligt resmål så är ett fint alternativ rundturen Änonjalme-Kisuris-Kutjaure-Vaisaluokta, med Ritsem och båt över Akkajaure som utgångs- och avslutningspunkt. Precis lagom för 4-5 dagar (och kanske kan närheten till stugor vara ett argument för den ovane om det skulle bli riktigt dåligt väder).

Abisko är är inte ett måste egentligen, men lillasyster har aldrig varit så långt norrut och det lockar därför lite extra. Men det där låter som en supertrevlig tur också – jag tror att Utemagasinet hade ett reportage om en tur i de trakterna förra året, och jag blev väldigt sugen på en vandring där efter att jag läste det.
 
Tälttur

Dag 1-3 beskrivet här: https://utenatter.wordpress.com/2020/07/27/trollsjon-laktatjakka-karsavagge-abisko/

Och Dag 4 hade jag precis som granbom beskriver gått mot Björkliden, förbi Frippes fall :)



Dag 4 beskrivet här (Datum 25/8): https://utenatter.wordpress.com/2021/08/21/karsavagge-augusti-2021/

Alltid kul att få medhåll...
Jag vill bara påpeka att jag tycker man ska gå längre västerut än ditt färdspår när man går Låktastugan - Korsvagge. Det är synd att missa den fantastiska vyn över inre delen av Korsavagge uppifrån och glaciären i änden av dalen.

Turen går ju att göra baklänges oxå.
Liften upp i Abisko - snedda in i Korsavagge - Gå genom dalen - Svänga upp till Låkta - Gå till trollsjön (tälta nära sjön för att vara där annan tid än alla dagsbesökare) och sedan antingen gå ut till E10 vid Trollsjöns parkering, gå till Vassijaure eller följa kanten av Vassitjåkka till Katterjokk.

/M
 
Spännande tur över Lapporten! Har själv inte gått den sträckan men förstått från bla Grundstens bok om Abisko-Kebnekaise att sträckan mellan Lapporten och Àhppajávri är rätt tung och blöt med mycket vide.

Ett förslag på en kort och lite lättare tur runt Abisko är att starta i Katterat på norska sidan och följa prinsleden till Unna Allakas (ca 25-30 ganska enkla km). Finns stuga med gasspis halvvägs på vägen som är öppen om man vill stanna. Från Unna Allakas är det runt två mil i lätt nedförslut till Abiskojaure, och sen är Abisko nära.

Ett kortare alternativ på tre dagar är den så kalla Abisko-triangeln: Abisko-Kårsavagge-Abiskojaure-Abisko.
Ett litet vad på andra dagen samt en stigning över Njunesgeahci, annars lätt som en plätt.
 
Det är ganska bra stig upp till lapporten från Abisko, även om man får gå i lite tråkig snårskog. Det blir dock värre när man ska in i nästa dal, vars namn jag inte kommer på för tillfället. Där blir det väldigt tufft, speciellt om man inte håller sig till leden. Ett riktigt mygghål är det också. Fortsätter man därefter upp över Mårmapasset mot Vistasvagge så är det klart värt det. Tuffare men betydligt trevligare än att följa Kungsleden och knappt några andra vandrare i jämförelse.
 
Hej, jag hoppar in denna tråden för lite tips kring turer i ovannämnda område för 2 barnfamiljer med vandrings- och utevana barn i (4st) åldrarna 7-12. Vi kommer upp med nattåget och planerar för 4-5 nätter i tält. Topptur vore roligt i området och vandring på höjd är nog önskvärt då barnen mest vill upp på toppar :). Funderar på denna sträckan. Vill såklart även försöka besöka Frippes fall.
Dag 1 Linbanan i Abisko, snedda ner i Korsavagge - Korsavaggestugan
Dag 2 Västra uppstigningen ur Korsavagge till Låkta fjällstation
Dag 3 Låkta till Trollsjön
Dag 4 Trollsjön till Katterjåkk

Tacksam för hjälp och råd.
Mvh Magnus
 
Här kommer en vandringsrapport från nattåget på hemväg till Stockholm. Det landade i en fyradagarsvandring med delmålen Riksgränsen - Trollsjön - Låktatjokko- Kårsavagge - Abisko, plus en topptur på Biran. Totalt fick telefonen det till 1470 höjdmeter, vilket kanske var lite i överkant för lillasysters första fjälltur, men både hon och jag tyckte att utsikterna var värda mödan. Vi fick helt orimligt fint väder de två första dagarna på turen (30-31 juli) – knappt ett moln på himlen.

Höjdpunkterna på vandringen var den trevliga övernattningen på Låktatjokko fjällstation, och den steniga höghöjdsvandringen dagen därpå till Kårsavagge. Utsikten från Biran är bland det finare jag har sett i fjällen. Det blev tyvärr inget besök till Frippes fall den här gången, men det tar vi på nästa tur.
 

Bilagor

  • C207ED3F-64BC-4384-908D-71854D961206.jpeg
    C207ED3F-64BC-4384-908D-71854D961206.jpeg
    3 MB · Visningar: 76
  • 022C46F7-AF1D-4798-93D1-CC3EC4B3FEC5.jpeg
    022C46F7-AF1D-4798-93D1-CC3EC4B3FEC5.jpeg
    4.1 MB · Visningar: 83
  • CCEB4E1A-4611-4E6E-BE7F-B388A01C6BE2.jpeg
    CCEB4E1A-4611-4E6E-BE7F-B388A01C6BE2.jpeg
    3.1 MB · Visningar: 83
  • 43975860-CA96-4F52-82E9-6697816F710D.jpeg
    43975860-CA96-4F52-82E9-6697816F710D.jpeg
    3.5 MB · Visningar: 69
  • 77AA8E44-C4F3-4434-998C-248AAF4B66CF.jpeg
    77AA8E44-C4F3-4434-998C-248AAF4B66CF.jpeg
    4.6 MB · Visningar: 77
  • A3CB1743-2345-4A24-9F0B-96BF7194CA24.jpeg
    A3CB1743-2345-4A24-9F0B-96BF7194CA24.jpeg
    5.3 MB · Visningar: 75
  • ACC4EC97-1624-4311-BFF5-9F2098C2D78E.jpeg
    ACC4EC97-1624-4311-BFF5-9F2098C2D78E.jpeg
    5.1 MB · Visningar: 82
  • CED29D1E-8232-4EC6-A0BA-0F6774C3EA4D.jpeg
    CED29D1E-8232-4EC6-A0BA-0F6774C3EA4D.jpeg
    3.8 MB · Visningar: 77
  • 90587C1D-4145-44BE-8FF3-7626EC43D3DE.jpeg
    90587C1D-4145-44BE-8FF3-7626EC43D3DE.jpeg
    3.5 MB · Visningar: 83
  • 32229794-ED6B-4334-90C9-848986A8168E.jpeg
    32229794-ED6B-4334-90C9-848986A8168E.jpeg
    3.1 MB · Visningar: 79
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Gunnar81 Fast i fyra dygn i storm i Unna Räitavagge Fjällvandring 21
haraldseb Fyra-femdagarsvandring Jämtlandsfjällen Fjällvandring 1
nickegrahn Fulufjället fyra dygn under barmarkssäsongen Fjällvandring 4
klasback Tips på fyra dagar från Storulvån, slutmål fiske Fjällvandring 11
Paasta Jotunheimen - Fyra dagarstur Fjällvandring 8
fowwe Fyra tjejer på Bielavárásj i Sarek 24 augusti Fjällvandring 0
andersmossing Vandring fyra nätter, turförslag? Fjällvandring 3
Corax Fyra försvunna under fjälltur Fjällvandring 3
JonnyRocker Kebnekaise på tre-fyra dar? Fjällvandring 3
Kristoffer9 Kebnekaise-Abisko på fyra dagar? Fjällvandring 9
KLAGER En dog och fyra skadade när liften rasade i Abisko Fjällvandring 1
jalanjalan vandring max fem dagar i fjällen Fjällvandring 3
mrbambocha Sveriges fem mest spektakulära fjällvandringar? Fjällvandring 4
mahlberger Vandra i sarek fem dagar Fjällvandring 17
Elin75 Har fem dygn i början av juli - var ska vi gå? Tips?! Fjällvandring 8
Gubben på Udden FEM Classic -- en möjlighet!!! Fjällvandring 0
Klaus Vart tar man vägen fem dagar i Norge??? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Merckx Den perfekta 3-dagars fjällvandringen Fjällvandring 12
JEK91 4 dagars rundtur i Jotunheimen Fjällvandring 0
jonjoh 3-dagars tälttur Hardangervidda Fjällvandring 0
Jojosurf Tips 6 dagars vandring ink resor Fjällvandring 7
Ralphandersson 3-4 dagars vandring med barn, mellan boenden, Jämtland/Norge/Dalarna Fjällvandring 4
norge2018 Tips på 5-dagars vandring i Norge Fjällvandring 0
krihamm Tips på 5-7 dagars fjällvandring Fjällvandring 12
eyck Fjällområde för 14 dagars vandring Fjällvandring 3
nicko_ 3-4 dagars vandring kring Dividalen (Indre Troms) Fjällvandring 4
nicko_ 4 dagars fjällvandring Norge eller norra Sverige Fjällvandring 7
Kemikal Behöver tips, 7 dagars fjällvandring Fjällvandring 5
Viktorsodd Varierad ca 6 dagars tur i Norge (september) Fjällvandring 7
Avarage Förslag på 3-4 dagars tur Abisko Fjällvandring 9
filipjonsson Hjälp sökes, ca 5 Dagars vandring i Norge! Fjällvandring 8
Isensevens 3-4 dagars tur Sarek etc. Fjällvandring 8
markus.sandell 3-5 Dagars fjällvandring i juni Fjällvandring 2
327Karlsson 3-dagars i Vålådalen Fjällvandring 4
orren86 5-dagars rundtur i Jotunheimen? Fjällvandring 4
gowalkabout 7-10 dagars tur- var? Fjällvandring 7
jossanlundkvist Tips på 4 dagars vandring :) Fjällvandring 3
millamill tips på 2 dagars fjällvandring nära oslo? Fjällvandring 1
dmchris 3 dagars vandring - var ta vägen? Fjällvandring 3
article Mat och matlagning på fler dagars vandring Fjällvandring 5
Almgren 5-6 dagars vandring i franska/italienska alperna Fjällvandring 5
kjpil 8-9 dagars vandring i Sarek. Färdbeskrivning Fjällvandring 4
Fantomax Nybörjartur inkl hund med två dagars övernattning Fjällvandring 22
aksello tips på 4-6 dagars vandring norr om grövelsjön. Fjällvandring 1
nilsfredrikjohan Kommentarer på 10 dagars tur Fjällvandring 4
uldall Tips på vandingsled/tur för 5 dagars vandring? Fjällvandring 17
T.O.K Hjälp med en 3 dagars tur vid Stora sjöfallet? Fjällvandring 3
torb59 2-3 dagars tur Brunnerfjäll Fjällvandring 4
pajaro 10 dagars vandring i sarek Fjällvandring 13

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...