Fynd? Kikare...

Undrar om någon här vet vad jag köpt. Hittade en äldre kikare på loppis, 20 kronor.
Tasco 4000.7 gånger 35. Zip fokus. 140 m/1000m.
Vet att Tasco kikare idag inte har något vidare rykte, men den här är äldre, sent 70- tidigt 80-tal skulle jag gissa.
Frågar för att jag är tagen av hur bra den är! Har jag hittat ett fynd?

I sommarstugan har jag en Tasco liggande som min far köpte, kanske i slutet av 70-talet. Den har takkantsprismor, vilket var ganska ovanligt på den tiden. Jag vill minnas att han ansåg den ha bra optik, men för mig som har glasögon var den inte perfekt pga okularens utformning. Det var länge sedan jag använde den.
Kikare har ju utvecklats mycket under de senaste decennierna, med bättre och ljusstarkare glas samt fyllda med kvävgas.

Om du vill testa din kikares optik kan du göra på samma sätt som när man ska köpa en kikare i butik. Kolla att skärpan är bra genom att se på detaljerade objekt. Titta också på objekt med hög kontrast, t ex nakna grenar mot himlen, för att se att det inte är tjocka kanter med färger runt dem. Känn också på de mekaniska funktionerna, att inställningar känns stabila och samtidigt glider lätt. Med tiden hade det väl också kommit en del mikroskopisk smuts in i kikaren, vilket försämrar skärpa och ljusstyrka.

Jag hittade själv på loppis en gammal, enkel kikare av okänt märke som var förvånansvärt bra. Inte i klass med en modern märkeskikare givetvis, men fullt användbar om någon djurintresserad bekant kommer förbi och inte har en egen. Din kikare är säkert mycket prisvärd i kvalitet per krona!

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Tack

Tack, det är så jag har kommit fram till att den är anmärkningsvärt bra. Vi har satsat mer på antal än på kvalité under småbarnsåren. Tänkt som så att ingen vill tappa en fin, dyr kikare från kanoten, ingen vill ha slagsmål i baksätet medan örnen passerar, ingen vill se finkikaren glömd i kojan i skogen. Idag har vi en enklare tub i sovrummet, med utsikt över sjön och äntligen kan vi skaffa vettiga kikare till oss vuxna. Några dyrgripar blir det dock knappast - vi kan för lite för att ha glädje av dem!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips