I sommarstugan har jag en Tasco liggande som min far köpte, kanske i slutet av 70-talet. Den har takkantsprismor, vilket var ganska ovanligt på den tiden. Jag vill minnas att han ansåg den ha bra optik, men för mig som har glasögon var den inte perfekt pga okularens utformning. Det var länge sedan jag använde den.
Kikare har ju utvecklats mycket under de senaste decennierna, med bättre och ljusstarkare glas samt fyllda med kvävgas.
Om du vill testa din kikares optik kan du göra på samma sätt som när man ska köpa en kikare i butik. Kolla att skärpan är bra genom att se på detaljerade objekt. Titta också på objekt med hög kontrast, t ex nakna grenar mot himlen, för att se att det inte är tjocka kanter med färger runt dem. Känn också på de mekaniska funktionerna, att inställningar känns stabila och samtidigt glider lätt. Med tiden hade det väl också kommit en del mikroskopisk smuts in i kikaren, vilket försämrar skärpa och ljusstyrka.
Jag hittade själv på loppis en gammal, enkel kikare av okänt märke som var förvånansvärt bra. Inte i klass med en modern märkeskikare givetvis, men fullt användbar om någon djurintresserad bekant kommer förbi och inte har en egen. Din kikare är säkert mycket prisvärd i kvalitet per krona!