Kikare tips!! :)

Jag har länge tänkt köpa mig en bra kikare för vanligt friluftsliv. Kanske kolla lite på djur och fåglar m,m. Vill gärna ha en lätt och smidig modell.
Började läsa lite om olika modeller och inser vilken djungel det är!!
Så jag är mer än mottaglig för tips och råd över vad man ska välja, kan i pricip inget alls om det! :)
Vilken zoom ska man ha, och vad betyder egentligen 12x28 siffrorna!??

Hoppas på många bra tips och råd!!
 
12x28 betyder 12 ggr förstoring och 28 mm diameter på främre linsen.
Stor diameter på främre linsen ger bättre ljusstyrka men ger en tyngre kikare.

Håller med om att det är en verklig djungel. Kan tyvär inte ge några tips.
Men en bra kikare är en verklig investering för många år frammåt.
 
Det är en djungel, ska försöka komma med lite tips och trix..

Jag personligen hade inte gått över 8 max 10 i förstoringsgrad. Det blir lätt darrigt och desto större förstoringsgrad desto svårare är det att hitta det man vill kolla på också. I skogen är en med förstoringsgrad 8 fullt tillräckligt...

Ljusstyrkan bör vara, enligt mig, i alla fall 32. Visst de blir lite större men det är ofta mörkare än man tror.. Speciellt om man utsätts för motljus, hårda skuggor m.m...

Jag vet inte vilken prisklass du tänkt dig i. Finns ju allt från 200 kr till 25 000 för en handkikare där den för 200 kronor inte ens är värd att titta i och den för 25 000 gör så man blir rädd när man tittar i den pga all detaljrikedom och skärpa och färg...

Så en lite närmare idé om vad du vill betala för kikaren är bra att veta om man ska ge mer tips :)

Men en bra allroundstorlek som samtidigt är liten tycker jag är 8x32

mvh // Johannes
 
8x32

Okej.
Så om jag förstår dig rätt så ska jag gå på en ljusstark kikare men med inte allt för mycket förstoring om den ska kunna användas i skogen.
Jag vet inte riktigt vad jag tänkt lägga, möjligen runt en 1000:- kanske. eller lite över.
Eller får man något vettigt för den summan, om inte hur mycket behöver man lägga för att få hyfsade prylar?
 
Har några olika, men den som får följa med mest numera är en 7x28, dagtid tillräckligt ljusstark för att kunna titta in i skuggorna, lagom förstoring så att observationsområdet inte dansar, lagom lätt för att medföras oftast och tillräcklig kvalitet för att inte bli trött när det tittas genom den. På min står det Apache 7x28. Den är nitrogenfylld, dvs vattentät och immar inte igen samt gummiklädd, har individuellt justerbara okular. http://www.amazon.com/7x28-Apache-Military-Binocular-reticle/dp/B000KDVVI2
Andra i samlingen är 6x30 7x50 och 7x42. Priset säger mest om kvaliten. Blir du riktigt fast i kikare vill du säkert såsmåningom ha en tubkikare oxså, minst 80 mm objektivöppning och gärna zoomokular. Till dylika behövs vindsäkert stativ.
Monokular är lättare och har bara en tub med linssystem. Zeiss 6x18 monukular och något annat dubblerar som lupp oxså.
Ljusstyrkan blir aldrig större än objektivöppningen dividerat med förstoringen. Inte en nattetid kan din egen linsöppning ta emot mer än 7mm ljusstråle från utgångsokularet. Dämpningsfaktorn i glaset äter en del ljus liksom reflexerna inne i kikaren. Bättre kikare har utsökt bild och mycket små interna reflexer. Billiga kikare orkar man inte titta med mer än i sekunder i taget. Många gillar 6-8x20 då de blir lätta och dyrare modeller har kanonbild.
Tippset är spara tills du kan köpa en i övre segmentet, då slipper du ångra dig.
 
Senast ändrad:
En trevlig kikare i mellanprisklassen är SWIFT Audubon 8,5x44 BWCF. Det är av den traditionella modellen (dvs ej rak). Kostar omkring 3800 kr.

Denna typ av kikare innehåller inte kvävgas (som gör kikaren imfri inuti under alla förhållanden). Vill man ha en kikare som alltid är imfri är det de raka modellerna som gäller. De blir då ofta tyngre och dyrare om de ska ha jämförbar optisk kvalité.

Själv har jag en äldre modell av kikare av samma typ som SWIFT:en, dvs ej kvävgasfylld. Och av ett annat fabrikat. Den har jag med på alla fjällturer och i ur och skur.

Besök också någon välsorterad affär med kikare och provtitta. Mycket! Man ska känna att man trivs med kikaren, särskilt om man har glasögon. Titta extra noga hur kikaren visar kontraster, t ex genom att titta på kala, mörka trädgrenar mot ljus himmel och annat. Det ska inte vara för mycket färgförskjutningar vid kanterna. Här ser man genast skillnaden mellan en billig kikare och en dyrare.

Lycka till med utprovandet! /Hans
 
Som ovanstående förslag hade jag sparat pengar tills jag hade kunnat lägga i alla fall ett par tusen eller tre på en kikare.

Risken som jag ser det annars är att man köper en billigare kikare, använder den en gång och aldrig mer pga bilden inte är bra, den är svår att ställa in m.m

Men sen är det ju så att DU kanske hittar en som du tycker är alldeles tillräcklig för 1000 kronor man vet ju aldrig... Jag hade, eftersom du inte riktigt vet, INTE beställt via internet utan gått in på lite olika affärer och kolla olika kikare. Jula brukar ha billiga varianter så testa dom och sen går du in och provar lite dyrare varianter på andra ställen och på så sätt får en uppfattning om vad du vill ha..

mvh // Johannes
 
Det finns en begagnatmarknad oxså. Flera som säljs för att de tappats och är jobbiga att se genom. Men man kan göra fynd oxså, min vän författaren köpte en mycket fin Zeiss, i dörren till 1/2 av nypris.
 
Jag har några ytterligare några förslag om det kännsför dyrt med uppemot 4000 kr. Det är de billigare modellerna av Nikon och Olivon.

Även Zenith kan vara något att fundera över, men jag vill minnas att de kikarna kan variera i kvalité mellan olika modeller.

Den där SWIFT:en jag nämnde tidigare är en populär modell bland fågelskådare som inte tycker att de behöver ha det värsta.

/Hans
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kogoyo Tips på kikare: lätt, grym optik, hyfsad förstoring, rimligt pris Utrustning allmänt 65
Sverker G Tips på kikare Utrustning allmänt 15
tornros Tips på bra kikare Utrustning allmänt 4
johanb.org Avståndsmätare (rangefinder laser) i stället för liten kikare? Utrustning allmänt 24
CAX Begagnade kikare? Utrustning allmänt 9
PetriU Kikare Zenith Utrustning allmänt 6
Moga Zoom-kikare för fjällvandring? Utrustning allmänt 4
Ub2eNZoNR2 Kikare Utrustning allmänt 15
JW74 Steiner Warrior 7x50 Utrustning allmänt 6
joanc Kikare - mini Utrustning allmänt 26
Brune Kastvikt på en kikare? Utrustning allmänt 13
Svartling1 Kikare nytt eller begagnat. Utrustning allmänt 12
MartinLA Kikare för fjällvandring Utrustning allmänt 40
Tobbe C Upphittad kikare, Norra Kvill Utrustning allmänt 2
Dan B Kikare Utrustning allmänt 30
4623 Fynd? Kikare... Utrustning allmänt 2
avslutatmedlemskap160620 Bästa skyddet över kikare Utrustning allmänt 11
Lenna Kikare i födelsedagspresent Utrustning allmänt 32
thureb Zeiss kikare Terra 7X42 bra köp? Utrustning allmänt 21
MagnusBroden Kikare Utrustning allmänt 12
Mansson Kikare Utrustning allmänt 3
Morgan Vilken kikare Utrustning allmänt 6
Vintervilan Hur bra är kikare från Brunton? Utrustning allmänt 8
Friskus1 Värde på äldre kikare? Kowa Utrustning allmänt 7
_DanneW Någon kunnig på kikare? Utrustning allmänt 40
Osynlig Kikare för runt 1000 kr!? Utrustning allmänt 32
avslutat_17_06_20 Söker prisvärd kikare för havspaddling typ 8x20 Utrustning allmänt 3
Mike bike Billig kikare? Utrustning allmänt 12
Bruno66 Dela kikare Utrustning allmänt 3
Maskinisten Val av kikare. Utrustning allmänt 11
Kristerus Bra kikare i mellanklass? Utrustning allmänt 10
mariaa Vilken kikare ska man köpa? Canon 12x36 IS II? Utrustning allmänt 13
cougar affär som säljer kikare i europa Utrustning allmänt 4
Per Crona Hur välja kikare Utrustning allmänt 27
Nirrebosse Försvann KIKARE Utrustning allmänt 7
Nirrebosse Kikare med skitiga linser. Utrustning allmänt 8
Avslutatmedlemskapx Lätt kikare med streckplatta? Utrustning allmänt 27
Tomas J Nikon SprintIV 10*21, är denna kikare något att ha? Utrustning allmänt 0
Raskesven Liten bra kikare? Utrustning allmänt 24
Vandrare Köpa bra, liten lätt kikare? Utrustning allmänt 10
AndersLun Kikare, 8x22 UCF Utrustning allmänt 0
grodanbolle Kikare, Vad kan ni experter rekomendera? Utrustning allmänt 12
Atle KIKARE Utrustning allmänt 8
Haddock Fujinon vs Kamakura kikare Utrustning allmänt 0
Snödrivan Tips från er som svettas mycket Utrustning allmänt 17
Andrea1 Tips förankra tältpinnar stående Utrustning allmänt 17
Johan123 Tips på Wiresåg? Utrustning allmänt 28
NaturRasmus Märkning av tillfälliga vandringsleder - tips sökes! Utrustning allmänt 29
evinrude Tips på lätta karbiner med bra kvalitet? Utrustning allmänt 13
Annnaa Tips på syntetsovsäck 3 säsong Utrustning allmänt 12

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...