Värde på äldre kikare? Kowa

Hej!
Jag har ärvt en äldre kikare av märket Kowa,tänkte mest bara höra om det är nått värde i den?
Modellen är Kowa Prominar coated Featherweight 7x35 Field 7,5grad...
med originalbox och originalrem.
För mig som bara är van vid billighetskikare verkar denna modell grymt skarp...
Jag har inga tankar på att sälja den men är ändå nyfiken på vad det är...och om det är nått värde i den? Eller kanske nån har nått länktips?
Tack på förhand!

Är optik och mekanik

OK kanske den är värd 500-800 Kr eller så.

Naturbokhandeln på Öland bör ha koll på värdet.

Thure

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
En klassiker, men gammal

Värdet är nog som Thure skriver ganska lågt om du vill sälja. Däremot om du skulle köpa en ny kikare med jämförbar kvalitet skulle du få betala mycket mer. Den var mycket populär bland fågelskådare på 70- och 80-talen.

Gamla kikare skall man hålla i skuggan, kittningen mellan linserna är gjord med Canadian Balsam, d v s ren kåda. Under en bilruta i solen blir det snabbt för varmt även för en gammal kikare.
Just den modellen var riktigt bra, i varje fall de exemplaren jag sett.

Mycket man inte ska lägga under bilrutan som är modernt också. tex objektiv. Har själv erfarenhet av att när det blir för varmt så får man olja på lamellerna :(

Använd kikaren, sälj den inte.

Mvh // Johannes

Ett klassiskt sätt att kolla en kikare är att på ca 30-50 m håll titta på en tegelvägg. Ställ in skärpan och ögonavståndet. Känns det behagligt i ögonen efter ca 2 minuters observation, då sitter kikarrören rätt. Gör det ont i ögonen är monteringen av de optiska axlarna troligen felaktig. En optiker med optisk bänk och kunskap samt rätt verktyg kan ofta justera de optiska axlarna så att de ligger parallellare.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips