Någon kunnig på kikare?

Jag funderar på att köpa en kikare.
Har inte haft någon tidigare och har inte järnkoll.
Jag har tänkt mig en budgetmodell. 1000-1500:-.
Jag fiskar mest när jag är ute och den ska vara förhållandevis lätt.
Under 700g helst.
Jag vill kunna kika efter vad fisken äter på ytan...flugfiske, och allmänt om jag hittar ett vilt djur att kika på t ex.
Har hört att 10x är sämre än 8x pga prisnivån.
Att "bristerna" i denna prisnivå märks bättre i 10x än 8x och att man helst ska välja 8x pga detta. Rätt eller fel? Även om jag ska kika på insekter en bit ute på vattenytan?

Har hittat en Nikon Sporter 8x42 för 995:- normalpris 1800(?).
Är det bara slå till?
Finns det bättre kring det priset?
 
Kikare och optik är dyr om du vill ha kvalitet, man ser som sagt skillnaden:)

Ute i naturen och i fiskesituationer som du beskriver tycker jag att du skall titta på en vattentät kvävgasfylld kikare (blir ingen imma på linser och prisma inut beroende på luftfuktighet resp temperaturvariationer).

8x, 9x eller 10x är förstoringen och ju högre föstoring desto svårare att hålla stadigt på frihand. Söker du smidighet, relativt låg vikt, och hyfsat bra i dåliga ljussituationer tycket jag en kikare i klass 8x30 eller 10x30 är en optimal lösning. Bra i skymningssjus och lätt att ta med sig.

Om det är en Nikon Sportster EX 8x42 eller 10x42 (som finns till samma pris) som du tittar på, så är det nog svårt att hitta en bättre kikare till den prislappen. De är vattentäta och uppfyller kraven ovan.
8x eller 10x är en smaksak beroende på de avstånd du primärt skall titta på och hur stadig du är på handen, varför inte gå in i butik och känna och jämföra? Räkna med att synfältet är lite bredare på 8x modellen samt att du kommer att uppleva den något ljusstarkare pga samma objektivdiameter.

Jag har själv en 8x20 fickkikare och vandringskikare på under 200g och en 10x30 för allroundbruk. Jag har personligen ingen erfarenhet av Nikons kikare, men de kan optik och har ett bra rykte på kikare. Top of the line är Zeiss och Leica, men de kostar därefter.
 
Senast ändrad:
Nikon är bra, kika också på Steiner.

Annars finns begagnade kikare ofta till salu på Blocket, en flitig säljare i Östergötland kan rekommenderas.

Alla ev missuppfattningar osv beror på Tapatalk.
 
Skulle rekommendera att försöka få tag på en DDR-tillverkad CZ Jenoptem typ 8x30W, multicoated. Superb. Men så såg jag de har dragit i väg mot 1000 kr och förbi. Kanske ändå värt det. Nån annan kanske har bättre referenser. Den storspöar i alla fall min västyska Zeiss mini som brukar gå för för 2000-3000 på begmarknaden.
 
Jo jag har provat i butik men det är svårt när man sen kommer hem och hittar andra alternativ på nätet...eller lär sig nya saker att kolla efter när man provar.
Jag testade t ex 10x mest för jag ville se vad fisken äter och tänker att i den syns det bäst. Sen såg jag i ett forum att 10x ofta är suddigare än 8x i denna prisklass.
Då faller fördelen med den större förstoringen.
Om nu även ljusintaget är bättre i 8x så är det ytterligare ett plus.
Till viss del kommer kikaren användas vid dåligt ljus.

Jag har en god vän som jobbar på Swarowski i Österrike och jag har därmed provat "dyra" kikare så jag vet hur det kan fungera när man väljer att lägga ner pengar. Men i det här fallet kan jag inte försvara en kostnad på 10 000 och över, på något jag inte använder speciellt mycket.
Det behöver bara vara "tillräckligt" bra.
Om jag då kan få en kikare som normalt kostar 1800 för 1000 så är det mycket intressant.

Men om det finns en kikare i 3000:- klassens optik för 1400:- så är den mer intressant.
 
Då skall du kika efter en beg 7x42 eller 7x50 av tyskt eller österrikiskt fabrikat. Du kan få loss en för mellan 2.500 och 3.000 och då har du kikare hela livet. Käka pasta en vecka istället.
 
Begagnad Kamakura

Eller så köper man en begagnad som jag gjorde via en bra handlare. Jag fick tag på en Kamakura 8x32 för 1500 spänn. Nypris då var över 4000 kr. Kolla med Gunnar Olsson, gofoto.se på Södermalm i Stokcholm om de har något begagnat inne. Min var i väldigt, väldigt bra skick. Ska jaga ripa på fredag så då är den kanon.
 
Försvarsmakter brukar kunna en del av vad de väljer, t ex kikare. US Def valde 7x28 samma som den här http://www.utsidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=3060.
Den har följt mig i 5 år vid dagliga promenader och vandringar. Inte så bra som en Zeiss 8x30 men fullt tillräcklig och med stereobild, man orkar se länge genom den och vikten är inte alltför besvärande.
Det finns en uppsjö av kikare därute, fundera på en monocular om du vill halvera vikten.
Zeiss 6x16 dubblar som lupp, varianterna är många.

7x50 eller 56 vill du inte bära eller betala för. 10x brukar mest skaka. Sen finns det ju kikare med inbyggd antiskak i. Görbra till den dagen det inte fungerar längre. Reparationen skulle bli dyrare än vad kikaren kostade fick min granne reda på, godnatt.

Men 7x28 är inte alls ett dumt val, rekommenderas.
 
Köpte

en dylik Nikon 8x42 på XXL förra året. Prisvärd tillverkad i Kina. Lätt väger obetyligt mer än min Svarovski SLC 8X30.

Optiskt rätt OK men inte lika bra mekaniskt intryck som Swarovskin. Plastigt intryck och luktar plast men jag rekommenderar köp.

Thure
 
Jag känner att jag vill hålla mig till max 42mm pga vikten, helt rätt, och jag vill nog ha åtminstone 30mm för ljusintaget...
Det lutar mest åt 8x men det känns som att jag missar nåt om jag inte väljer 10x...att jag kommer ångra mig när jag inte ser tillräckligt "stort"...
Vikten är dock högre på 10x...

Det skulle vara skönt om jag inte hamnade i samma läge som alltid, att man tar pyttesteg tills man ligger långt ovanför utgångsbudget. :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
RufuzIda Någon som kan hjälpa mig Utrustning allmänt 3
Cuba Cola Osprey Kestrel 68 - erfarenheter någon? Utrustning allmänt 5
Nosse Biltemas 70L ryggsäck , Omdöme någon???? Utrustning allmänt 3
Sentient6 Stavar, stavar, stavar - finns det någon universallösning? Utrustning allmänt 18
Johan123 Någon som beställt varor från Norge och vet hur det fungerar med moms? Utrustning allmänt 14
KFOR Någon som kan hjälpa mig? Utrustning allmänt 2
disgruntled Någon som kan säga något om Altra Lone Peak? Utrustning allmänt 4
Eärendil Någon som använt tarp på badstrand för skugga? Utrustning allmänt 3
vandrafjäll Finns det någon utmanare till thermacell myggskydd? Utrustning allmänt 33
greenfish Någon som vill skicka 5m hilleberg 2mm tältlina rödvit Utrustning allmänt 2
PZON_390 Någon som vill ha en packpåse till en H-löfs Alaska ? Utrustning allmänt 6
Laida Någon som kan hyra/låna ut vandring och camping utrustning? Utrustning allmänt 2
Urwaldjaeger Någon Paracord-slöjdare här? Utrustning allmänt 10
såg Nån mer än jag som blir kär i någon pryl. Utrustning allmänt 25
Touchofred Letar efter någon som kan göra kolfibergrepp till knivar. Utrustning allmänt 12
desireman Någon som har erfarenhet av Osprey viper 5? Utrustning allmänt 11
gunnarblomquist Bark River Bravo 1 vs Fällkniven någon ? Utrustning allmänt 20
noboundaries Kailash Scarpa GTX, någon? Utrustning allmänt 0
desireman Brukar det vara någon nätrea på hösten på ex. tält, ryggsäckar etc.? Utrustning allmänt 2
luktafotogen Har någon provat Biltema 168 LED? Utrustning allmänt 0
Housekeepah Någon som testat lifesaver bottle? Utrustning allmänt 4
speedy Någon som känner till denna ryggsäck? Utrustning allmänt 22
helper Petzel myo xp nya pannlampan någon som vet om den finns i Sverige än? Utrustning allmänt 4
norling Någon som minns? Utrustning allmänt 37
Skipper_ Kan någon identifiera den här kniven, eller tipsa om en liknande Utrustning allmänt 2
mikeon Leatherman E302 - någon som testat? Utrustning allmänt 1
PK Neelix Någon som provat MOSQUITO-CLICK??? Utrustning allmänt 3
scuda Brunton solceller - någon som sett/provat? Utrustning allmänt 6
mnorrback Någon som handlat från Outdoordimension? Utrustning allmänt 3
Sandra E Har någon sett mitt rep? Utrustning allmänt 0
Bengtsson Någon som använt Black Diamond Spaceshot 2 pannlampa? Utrustning allmänt 1
Öhrn Någon som vet? Utrustning allmänt 5
Fredrik_Sand Någon som har testat? Utrustning allmänt 0
CrossM Salewa, någon? Utrustning allmänt 1
Marcand Salomon RaidRace - Någon som vet nåt om dem? Utrustning allmänt 0
Marcand Någon som vet nåt om Polars pulsklocka s710? Utrustning allmänt 0
arktos Ryggsäck för en dag i skogen/på fjället Utrustning allmänt 12
Totteman Livslängd på friluftsprylar kontra prislapp Utrustning allmänt 42
Johan123 Tips på Wiresåg? Utrustning allmänt 28
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Storlek på förvaringspåsar Utrustning allmänt 15
turtle Hem på ryggen Utrustning allmänt 30
tango Drickasäck som inte fryser på vintern - finns det? Utrustning allmänt 17
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Fickkniv på resa Utrustning allmänt 60
hsp Höst rea på div 2-handsidor Utrustning allmänt 0
Lindis7911 Batterier till england på flyg Utrustning allmänt 8
hsp Extrema prishöjningar på friluftsvaror Utrustning allmänt 5
AgTheUnique Hjälp att justera storlek på en Haglöfs vandringsryggsäck Utrustning allmänt 1
turtle Vinter underquilt till hängmatta på sommaren? Utrustning allmänt 5
jl2359 Hur byter man bärsystem på ramryggsäck? Utrustning allmänt 14
Kimkim Snabb mobil/batterifråga till tekniknördarna på utsidan Utrustning allmänt 23

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.