Funkar kängan även till skidåkning?

Har köpt långfärdsskridskor Zandstra Track NNNBC å kängor Lundhags X-Arc BC å nu till min fråga!
Kan jag använda dessa kängor även till längdskidåkning? Är totalt nybörjare på längd men det skulle vara kul harva runt lite på min nu snötäckta is ;)

/Janne

Det är klart att det går! Normalt så vill man ha en pjäxa som är mjuk - så det är lätt att böja och vinkla benet och så när man åker längdskidor. Men om du inte är ute efter att åka fort i välpreparerade spår så kan det ju vara trevligt att ta lite lugnare turer - de funkar nog finfint när det är lite lös snö och ospårat.

Jag har själv aldrig åkt varken med den bindningen eller liknande känga, så du får säkert mer träffande svar.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Det är klart att det går! Normalt så vill man ha en pjäxa som är mjuk - så det är lätt att böja och vinkla benet och så när man åker längdskidor. Men om du inte är ute efter att åka fort i välpreparerade spår så kan det ju vara trevligt att ta lite lugnare turer - de funkar nog finfint när det är lite lös snö och ospårat.

Jag har själv aldrig åkt varken med den bindningen eller liknande känga, så du får säkert mer träffande svar.

Tack Danne för snabbt svar!
Förstår av ditt svar att kängan kanske inte är det optimala! Trots att jag är nybörjare(inom längdskidåkning) så älskar jag fart!
Ge mig gärna tips om lämplig utrustning(skidor/pjäxor/bindning) för en gladmotionär som ändå vill ha det bästa ;)
Ps Väger 83-85kg å är 185lång, fötter 46.
Ni som ev. har lämplig utrustning liggandes får gärna höra av sig ;)

/Janne

f

Beror på om du ska skata eller klassiskt, själv kör jag samma som skridsko till längd funkar bra tycker jag,, en stor fördel är att man kan ha med skridskorna i ryggan så man kan kombinera,

annars ska en sko både vad gäller skidor men framför allt skridsko vara hård i sulan helst ska det vara kolfiber men tyvärr är man då tvungen att köpa klappskridskor, finns tyvärr gott om värdelösa mjuka skor på marknaden alpina tex, såg en maudhaussko, (har jag för mig den hette) förra året som verkade lite bättre.
skillnaden mellan skate samt klassisk och även skridskor är att en skatesko brukar vara lite högre vilket är en nackdel för skridsko samt oväsäntligt för klassisk stil.
För skate samt skridsko gäller att skon helst ska vara hård men ändå med perfekt passform.

BC = Back Country

innebär kraftigare binding och känga avsett för skidåkning med bredare skidor i fjällen eller annan ospårad terräng. Onödigt tungt för skridskor och längdskidåkning enligt många. Men trivs du med skorna så kan du antagligen leva med detta.

Thure

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips