Funkar det att pula sovsäcken i ryggan utan påse?

Hej, jag har köpt en syntet sovsäck: marmot trestle 15 (komf.temp -9) för att vandra o tälta i fjällen.

Den väger nästa 1.7 kg bara säcken, och kompressionspåsen väger 225 gram. Det är mycket, jmfrt med förra sovsäckspåsen på 50 gram.

Funderar på skippa originalpåsen (onödig vikt), och antingen bara pula ner säcken i ryggan, eller ha den i gamla påsen.

Vad tror ni? Det borde väl gå bra att med snöre pressa ihop säcken, och pula den i ryggan, och spara 225 gram i vikt?

tack för synpunkter.

Jag skulle nog föredra att ha sovsäcken i någon form av påse för att den inte ska bli smutsig eller blöt. Sen spelar det väl ingen roll vilken påse du väljer så länge den någotsånär passa säcken!

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa Deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Klart att det funkar, finns dock en viss risk att ryggsäcken "svämmas över" av sovsäcken (fast det är väl betydligt värre med dunsäck). En skyddande påsen som håller sovsäcken på ett ställe bör man nog ha. Har du plats för en okomprimerad sovsäck så ska du naturligtvis använda en vanlig påse.

/Håkan

ok. jag tror jag pular den i gamla påsen (50 gram), det ska funka. I min gamla säck, Caravan dunsovsäck från 70-talet, frös jag i princip alltid. Därför valde jag en -9 säck, hoppas jag inte tog i för mycket med gradtalet. Skall ha den i fjällen under Augusti.

Tycker precis som Jonik. DU bör definitivt ha sovsäcken i något. Det finns ju vattentäta säckar. Visst väger det, men en natt med dålig eller ingen sömn är inget jag skulle vilja ha.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips