Fullzippants, vada?

Jag tar av / rullar upp brallorna, byter till vadarskor och knatar över. Är det för jäkligt kallt har jag regnbrallorna på, trots att de läcker, men ingenting under.

HåkanF

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Jag tar av / rullar upp brallorna, byter till vadarskor och knatar över. Är det för jäkligt kallt har jag regnbrallorna på, trots att de läcker, men ingenting under.
Kinky!

Ja, ett par bra sandaler är suveränt att ha med sig till sånt. Bara att spänna fast på baksidan av ryggsäcken.

Teva is king!

Jag brukar vada "näck" dvs utan byxor men med sandaler. Ett par Teva hinner ofta torka så de fungerar som lägerskor sedan. Visst är det kallt, men hur lång tid tar ett vad? Bara att bita ihop och sedan ta på sig torra kläder på andra sidan.

Kallaste vadet var över en ström med vatten över låren. Rutten is på sjöarna upp och nerströms. 40 kg på ryggen (skulle jobba på fjället). På andra sidan var det en snövall där jag fick drämma in vandrarstaven för att få ett steg och sedan krypa över i snön. Då är det gött med torra och varma kläder och kängor.

God tur.

Det enda som inte är så king med Teva (jag vet, de är förträffliga i allt annat) är deras vikt. Som vadskor föredrar jag ultramesiga "streetskor"
http://www.utsidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=2199&reviewID=4786#4786
som inte väger nästan nånting varken före eller efter vadet. Om man kan stå ut med utseendet så är Foppatofflor och kopior av dessa rätt poppis.

Dessutom ger gympaskor och Foppa lite skydd över tårna, vilket kan vara nice om man rullar/glider på stenar.

Det enda som inte är så king med Teva (jag vet, de är förträffliga i allt annat) är deras vikt. Som vadskor föredrar jag ultramesiga "streetskor"
http://www.utsidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=2199&reviewID=4786#4786
som inte väger nästan nånting varken före eller efter vadet. Om man kan stå ut med utseendet så är Foppatofflor och kopior av dessa rätt poppis.

Dessutom ger gympaskor och Foppa lite skydd över tårna, vilket kan vara nice om man rullar/glider på stenar.

An unbeliever! Stone him! Hehe.

Jag ser din poäng, men jag är lite emot att ha en massa utrustning som bara används ibland. Jag har ett par Teva som används hela sommaren (och medföljande snygga bränna) så då åker de med när jag vandrar också.

Simma lugnt!

Anders

Turkiska Crocs-kopior...

...kommer nog jag att ta med till fjälls i sommar, 188 gram paret i strl 43.
Inget att vada i då de saknar häl"remmen" men som lägerskor blir de lätta och bra.

Nuförtiden tar jag av byxa vid vad, tidigare då jag gick i GTX var det bara att dra åt remmen längst ned så det tätade mot skon - snabba vad i vatten nästan upp till knät var då inga problem.

Foppor..

De är så stora så de sitter inte åt kring fötterna i strömmande vatten.Synd,för annars är de jättebra,men jag skulle aldrig klara att vada i strömmande vatten med dem;(provade i Tarrasjön,det var slippriga stenar och ström,gick inte alls,men dat kanske inte gått där med Tevorna heller)

Jag har inte vadat med foppor - än. Men min erfarenhet är att de klarar våta/hala underlag BÄTTRE än tevor.

HåkanF

varmt å gott!

är det att bara dra på regnbyxorna, tejpa lite runt kängorna å så gå över. Provade i i början att göra som de Riktiga" fjällrävarna att gå barbent men kände att det inte var riktigt rätt för mig. varför plåga sig i onödan . Tidsmässigt tror jag det går fortare att bara dra på sig regnbyxorna, några varv silvertejp.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips