Fugawi

Hej

Undrar hur jag ska göra för att importera egen inskannat karta till Fugawi.
Inskanningen gjordes via CS2. Kartan kan sparas i olika format med inte i .rik som
Fugawi kräver.

Tack för svaret

Josef

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Det var länge sedan jag tittade på Fugawi, men visst borde det finnas ett sätt att göra om standard rasterformat till ett format som fungerar bättre i just det programmet? Att använda rik-filer verkar ju vara en onödig omväg.

/torbjörn

Precis som Torbjörn skriver går det att importera och kalibrera många olika rasterformat i Fugawi, bl a BMP och JPG. Spara som... och välj önskat format i Photoshop CS2.

Precis som Torbjörn skriver går det att importera och kalibrera många olika rasterformat i Fugawi, bl a BMP och JPG. Spara som... och välj önskat format i Photoshop CS2.

Först vill tackar för givande svar.
Försökte att importera BMP fil format till Fugawi, tyvärr är min kunskap om programmet
inte tillräckligt.
Provade med en hell del alternativ utan resultat.

MvH
Josef

Kalibrera

Du ska spara din inscannade karta i t.ex .bmp- eller .jpg- format
Nu vet jag inte vilken version av Fugawi du använder, men i ver 4.x kalibrerar man kartor via menyn Kartor/Kartverktyg/Kalibrera kartor. Såvitt jag minns finns motsvarande i ver 3.x under meny Arkiv/Kalibrera karta.
I kalibreringsprogrammet kan du importera de flesta bildformaten bl.a .bmp och .jpg. När du öppnar en kartbild kan du ange alternativet "Alla filer" om inte ditt format visas.
Efter kalibrering sparar Fugawi kalibreringsinformationen.
Bertil

Hej Bertil
Nu var jag för snabb med ny inlägg med rubrik Fugavi.
Gjorde som du beskrev och det ”F U N K A R” tack och lov.

Tusen tack för hjälpen

Josef

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips