Fugawi och .rik-filer

Om man skaffar sig Fugawi med modulen för svenska kartor, innebär det att man kan använda sig av de gigantiska .rik-filerna från Lantmäteriets digitala kartor och slipper "klipp-och-klistra" som beskrivits tidigare för Ozi Explorer?

Finns det något i .rik-filen som anger koordinater som kan användas vid kalibrering eller hur fungerar det egentligen?

/Johan

clindh

Forumvärd
Svar ja, det funkar som i Kartex - du jobbar med hela kartan på en gång. De är kalibrerade och klara.

Dock tycker jag scrollning och förminskning inte lika raskt som när man kör motsvarande karta i Kartex; det blir lite omritningsfördröjningar vid scrollning tex.

För mig har RIK-tillägget inte funkat helt perfekt på Windows 2000; emellanåt har det blivit felmeddelande när man skulle öppna en RIK-karta medans andra kartor har funkat. En omstart har behövts för att komma vidare. Hela Fugawi har kraschat några gånger också.

Så njae; själv föredrar jag fortfarande OziExplorer.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Rik formatet är smart, men ....

Rik formatet är smart, även om man klipper ut en bit och sparar, så behöver man ej kalibrera filen, positionen följer med i rik filen. Problemet är att uppbyggnaden är hemlig, så att ingen utan att betala en massa pengar till Lantmäteriverket får reda på hur det fungerar.

Per Brune

Hmmm

Om jag har fattat det hela rätt så finns koordinaterna i .rik-filen och importerar jag den i t.ex. Fugawi så behöver jag inte göra så mycket mer än att föra över data från min GPS för att plotta färdvägen på kartan.

/Johan

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips