Frysning av automatbindningar.

Saxade detta ur färdrapport på Vällen/Gisslaren i Uppland från gårdagen:
"Samtliga automatbindningar frös fast mer eller mindre. Samma erfarenhet i övriga grupper. Varför? Luftfuktighet? Åkning i snö? Fallande temperatur? Illa att skidbingningar inte tillverkas för att klara snöförhållanden."

Silikon eller teflonspray har föreslagits som motmedel.

Andra tips? Hur få loss kängorna? Kissa på bindningen hälla kaffe på bindningen etc.


Vilka bindngar klarade sig?

Thure
 
Förslag till lösning!

Hej Thure!
Jag har kollat lite mer på olika automatbindningar varför jag redovisar följande.
Jag har försökt att granska bindningens mekanik samt gjort ett ”frysboxtest”, vilket skulle motsvara underkylning av bindningen. Under Vikingarännet förra året rapporterade flera problem med skidbindningarna om jag minns rätt så var just förhållandena sådana att.
skridskon blev underkyld och det samtidigt finns vatten på isen. Om vatten tränger in i mekanismen så sker frysning av vattendroppar relativt snabbt på framförallt metalldelar. Mekanismen i automatbindningar bygger på att en fjäder åstadkommer förslutningen av bindningen. Denna fjäder skall tryckas ihop när skon skall lossas. Fjädern sitter i ett öppet litet utrymme under bindningen (se bild).
http://www.utsidan.se/medlem/album/db/cpic41fe55d7b5316_tn.jpg

Mina ”frysboxtester” visar att en frusen vattendroppe i detta utrymme räcker för att mekanismen inte fungerar. Jag kunde inte med våld öppna bindningen efter nedkylningen. Om man skall försöka tina en fryst bindning så kräver detta i princip att både skridskon och bindning värms upp så att isen tinas. Utrymmet med fjädern sitter svåråtkomligt och isolerad av plast varför det kan ta relativt lång tid att tina. Riskerna för frysproblem kan säkert vara betydande efter plurrning vid många minusgrader (som vid normal säsong).
För att lösa detta problem kan utrymmet för fjädern fyllas med lämpligt fett (det finns sk supervidhäftande fett på bensinmacken). Överhuvudtaget bör de rörliga delarna i bindningen regelbundet fettas in och sprejas med låsolja, vilket borde innebära att problemet inte borde uppstå. Själv åker jag med SALOMON equipe skate som har en bygel som fälls framåt vid låsning. Min bedömning är att denna bindning har betydligt mindre risk för isbildning som låser mekanismen. Naturligtvis bör även denna mekanism fettas in och sprejas med låssprej i förebyggande syfte.
Det vore intressant med flera erfarenheter.
Hälsningar
Magnus
 

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips