Fryser om händerna HJÄLP

Förra året köpte jag små påsar med nått pulver i för 10-15 spänn stycket. Dessa blev varma när man rev av skyddshöjet och höll värmen ett par timmar. Iår hittar jag inget motsvarande nånstans, bara såna som måste kokas upp efter användning. Men det ä ju inte vad jag vill ha på en långtur i fjällen vintertid.

Så är det någon som vet var man kan köpa värmepåsar av engångstyp så skulel jag bli glad.

Tackar / Manne

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Vantar?

Vet ju inte specifikt varför du använder dessa påsar, men räcker det inte med varma vantar? Ibland kan det vara så att en halsduk, mössa och vantar gör underverk för den allmänna värmen i kroppen, inklusive händer.

Det spelar ju inte så stor roll om man har en superfin dunjacka från Valandré. Tappar man ut värme från huvet, halsen och händerna när det är redigt kallt fryser man ändå.

/ G

Påsar

Det finns även påsar med kolpinnar som glöder och bensin värmare. Nog är de sköna att ha men Tigertajmaren har nog rätt i rätt mycket.

Viktigt med varma kläder

Tjena.

Skaffa påsvantar och använd en tunn innerhanske typ thiny gloves eller ett par i ullfrote i dom, det hjälper.

Jag cyklar själv till o från jobbet året runt, 20 km tor. I morse var det -11°C och fuktigt, mao en riktigt Skånsk vinter, fy fan fukten tränger genom allt.
På fötterna har jag ullfrote strumpor och Shimanos vinter skor, på huvudet en balaklava från Extremities och under den en hjälmmössa från Haglöfs, på händerna thiny gloves från Extremities och utanpå tumvantar från Hestra.
På kroppen kortärmad underställströja från H.H. och sedan ett underställ från H.H., Fleece tröja, Windstopper tröja, Windstopper jacka och byxor från Tierra.
Om det blir riktigt kallt en dunväst utanpå.

På cykeln har jag såklart dubbdäck om det är snö och is.

Med rätt kläder ska det mycket till för att frysa.

Stefan

Kläder i all ära

Jag har kläder på mej så det räcker till och blir över. Har innervantar med Windstopper (Finger) och sen en Goretxtumvante utanpå.
Men är man ute ett par dygn när temperaturen ligger mellan -10 och -25. Så behöver man ju egentligen ha Nordpolen kläder på sig emellanåt.
Man klarar sig normalt med det man har men kan känna att ibland är det inte fel att få något varmt att hålla i handen (Å då kanske inte det allra heligaste man har, han blir ledsen och kall..). Då har dessa påsar varit underbara.
Hittade dem i flera friliuftsbutiker i Borås förra året men i år i ingen....
Hade även en i varje fingervante i starten till vasaloppet förra året, perfekt att ha första timmen när manstod och köade i backen, sen var det bara att slänga vid första drickastoppet

De flesta är duktiga på att bylsa på sig på kroppen när det blir kallare.

Vid -10 har man underställ, nån tröja, toppluva, handskar, jacka och överdragsbyxor. Kryper det ner till -20 så blir det dubbla handskar, dunjacka, dunbyxor, extra tröja, halsduk. Men hallå? Huvudet då? Där är de flesta rätt dåliga på att sätta på sig mer kläder.

Anledningen är såklart att de inte fryser om huvudet (eftersom kroppen inte kan reglera blodflödet till huvudet är det alltid fullt spjäll dit). Min första åtgärd om jag fryser om nån kroppsdel är normalt att se till att förbättra isolationen av huvudet. Dra ner mössan längre, på med jackans luva och knäppa igen, eller kanske på med stora pälsmössan (försvarets gröna vintermössa).

Fast även om man har ordentligt på sig behövs det ju isolering av händerna. Fingervantar i tumvantar och tumhandskar brukar jag köra med (tumvantarna är hemgjorda simpla av ärmarna på min gamla fiberpälströja).

Ja, se sörlänninga'...Hestra, Lill-Sport handskar typ 'Coach'

Dessa skidhandskar av den tjockaste 'Coach'-versionen det enda jag nu använt i Kirunafjälljakter..hård livsföring ! Enda som funkar i gorrrillakriget jag för i storjakter på fjällen långt bort bland Norrskensflammorna...GRRRRRR...

De räcker ner till -20 C...sen må man ha med sig extrahandskar. Fast då har viltet redan grävt ner sig och vistas där i 3dagars-intervaller. Så gör djuren för att klara kallperioderna. Så då jagar jag ofta inte.

Kom inte med nåt lull-lull i handskar som är tjocka plankor i jakt, då man ska få in ett finger i varbyglen på bråkdelar av sekunden.. Få som jagar vinterjakter i Kiruna...men så hör man till urbefolkningen.

Principen är luftigt frottematerial på läderytor-fingrarna, stoppningen är luddtyg + skumgummi.
Vad som händer är att fingerhandskarna är kalla i början, man fryser ett tag...men så fryser handskmaterialet som alla ytterklädesplagg gör och skummgummit plus frusna yttre börjar VÄRMA..!
Det är principen. Sen har du inga probs, tills du kommer inomhus och de tinar...är då givetvis dyblöta och skall torkas ut. Övernattar du utomhus så det bara se till att de ligger frystorra luftigt utom räckvidd kondens inne i innertält och sånt kondensdragande.

[Ändrat av Kirunafjällis 2003-10-24 kl 18:53]

Ofta diskuterad fråga.

Det går att hitta mångder med trådar i ämnet här på Utsidan.

Det gäller att minska värmeförluster från hela kroppen. Effektivast är att täcka huvudet som kan stå för mer än 50% av energiförlusterna i kyla trots att huvudet bara står för 18% av kroppsytan.

Undvik nikotin som är kärlsammandragande. Täck speciellt ytor där blodkärl går nära huden typ hals handleder.

Sedan går det att träna upp hudcirkulationen i händerna genom att ofta ha händerna i iskallt vatten som yrkesfiskare praktiserar.

Thure

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips