Fritschi Diamir Freeride som lossnar

Alltså det är bak vid hälen som det lossnar när jag böjer igenom skidan vid åkning.
Varför, och fr a vad göra åt det??
 
Har inget bra svar men har samma erfarenhet som du om mina skidor (B2:eek:r) får jobba lite. Skida/bindning verkar bara klara av en viss flex för att inte den där "bakbindningen" ska hoppa ur. Det är väl så att skidans flex gör att den där hävarmen hoppar upp ett snäpp där du normalt frigör hävarmen. Sen återgår den inte till sitt läge i botten igen. Möjligvis hade man kunnat fixera den på nå't sätt. Börjat ha för vana med en snabb blick på dom (och hur lätt är det i puder;-)) när jag misstänker att skidan flexat för mycket bland pucklar och diken. Har kollat freeride-siten men inte lyckats hitta nå't men gör gärna ett försök du också. Här på Utsidan finns det någon mer som påtalar samma sak i en recension men inget om hur man kan åtgärda det tyvärr.
 
Jonas P; sa:
björner; sa:
...fr a vad göra åt det??

Lära sig åka telisar? ;-)

(F'låt, kunde inte låta bli!)

Sticker man ut hakan så åker man på en och annan smäll tydligen. Lustigkurrar! ;-)

"Pas de tele - randonne´!" sa också guiden för att reta oss med tunga prylar på fötterna.

Att grejerna är riktigt ditsatta förutsätter jag, nåt annat kan jag inte tänka mej, eftersom jag gjort det själv. ;-)
Det är efter mallen, och det passar i övrigt bra såvitt jag kan se.

Den där länken ska jag kolla upp.
 
DanielNilsson; sa:
Vet inte om länken fungerar men det är iaf en recension på freeride.se som jag tror tar upp ditt problem. Du kan ju söka själv om den inte går.
/daniel
http://www.freeride.se/review/view.php?id=902

En storskruv i skidan alltså. Undrar hur och var. Precis bakom stången kanske. Nån som har en bild tex?

F ö undrar jag hur man kan kan åka fort/hårt och droppa och väga 90 kg och tycka att det är stabilt. Det är för dålig vridstyvhet, precisionen i åkningen blir klart sämre än med en riktig bindning. Det är en hyfsad kompromiss, men inte riktigt bra till nåt.
Lite off-topic, men vad rekommenderar ni som nästa randonnebindning? Stabilitet och hållbarhet önskas. Design, namn och marknadsföring är mindre viktigt.
 
jag skulle nog rekommendera fritschis nya freeride plus, den är lite kralligare än freeriden. själv kör jag på ett par Naxo 01 men det är väl kanske i klenaste laget för dig...Naxo 21 kanske vore något då...mer metall tyngre o stadigare...
 
Sopa dit en storskruv bakom så kommer det inte att hända igen.
Det är skidan som böjer sig för mycket i förhållande till bindningen.
Byt till Dynafit så slipper du problemet :)
- nisse
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.