Diamir Freeride

Vad hade du gjort??

Gjorde ett hårt test av dem i helgen och de verkade stabilare än de övriga modellerna (och tidigare).
Har tidigare spräckt plasten efter att ha dragit tådelen för hårt neråt (för att använda "vanliga" slalompjäxor) och sedan kört med Denalin, det gjorde att spänningen blev lite väl stor och tådelen sprack.

Vad hände med dina?
Låter som en skruv som var lös?
Hur var de inställda?
Och var det en tokkrasch eller en lätt vurpa?

- Anders
 
snarare tokvurpa

Vurpan var i rätt hög fart i pist. Men idén med bindningarna är väl att de ska hålla för sånt?

Det var första dagen jag körde med dem och de var inställda för mina denalis, dock inte av mig själv utan från inköpsmonteringen. Jag hade själv dragit fjädrarna till 10.
 
...gick den sönder??

eller var det så att delarna lossnade från varandra, därav frågan om skruven.
Kan det ha vara så att skruven som håller fast tådelen neråt var dåligt skruvad?? Eller sprack tådelen??
Svårt det där med tokvurpa, det kan vara så att det är en defekt binding likväl som det kan vara så att bindingen gått istället för dina knän, vad väger du? Med tanke på vad den var ställd på så borde du väga över 90kg .....
Borde vara en reklamation eller??

- Anders
 
Denali pajjar alltid!

Jag har bara erfarenhet av den gamla Fritschi Diamiren. Men med den är det dock mera regel än undantag att nagot gar sönder. Särskillt om man aker i pist.
Jag har brutit stangen 2 ggr och tadelen har gatt sönder 2 ggr plus att jag har kompisar som har liknsnde erfarenheter. Totalt sett finns det nog inte nagon del av Diamiren som jag inte sett ga sönder(lite överdrivet kanske). Bindningen duger bara till att puttra fram i mjuk pudersnö och toppturer, för allt annat är den för vek.

Hannes
 
tådelen sprack

Plaststycket som höjdinställningskruven sitter i sprack. Den övre tådelen är intakt men inte så användbar längre...

har diamir II på ett par andra lagg som fungerat utmärkt, men jag är osäker på att de har utsatts för samma prov.

kommer givetvis att reklamera

HL
 
Diamir

Mycket överdrivet vill jag påstå.
Jag och mina kompisar kör alla med Diamir och ingen av oss har haft några haverier, förutom att den lilla gummipluppen som sitter på tådelen har lossnat på mina gamla ettor. Jag är nu inne på mitt andra par och kommer aldrig att köra på en traditionell bindning mera. Puttra inte omkring i lössnön som du uttrycker dej får du stå för själv.
Men det är få som vet att när man kör med slalomskor bör man inte ställa bindningen med den förspänning som står i monteringsanvisningen. Ställ isär dom så att längdskruven inte går ända ut när du sätter i skon.
Det tipset fick vi av vår franska bergsguide som naturligtvis har kunskap om sina prylar.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.