Skidköp - Rando eller Freeride ?

Jag funderar på att köpa mina första topptursskidor och väljer mellan lätta randoskidor och tyngre, bredare freerideskidor (dynastar legend el. liknande). Då jag numera njuter lika mycket uppför som utför, och inte har några extrema krav på prestanda så börjar jag luta åt det förstnämnda. Jag är dock lite osäker på hur stor roll viktskillnaden (ca ett kilo) egentligen spelar. Har någon i detta forum några kloka råd att ge?
 
Jag vet inte hur stor skillnaden är, men jag känner klar skillnad mellan mina gamla G4or jag knallade på förut och Nordica Beast jag använder nu, så jag tror nog du märker skillnad.
Men varför inte satsa på ett par lätta "mid-fat"? Dom bör vara lätta nog att inte störa men ger nog mycket mer tillbaka på vägen ner.

Mina två öre...
 
som du skriver så ær du inte en extrem kørare. då hade jag satsat på rando(det har jag, vølkl mountain med dynafit Ti)

kørningen blir inte så hæfting som med ett par fatski men turen upp blir behaglig.
læste om en som gick haute route(chamonix-zermatt). han hade med sig en flaska gamel dansk(glasflaska) som han tænkte bjuda på sina turkamrater. ingen ville ha så han bar på hela flaskan hela vægen. då kommer vi till poængen: vikt. flaska med innehåll væger ca 1,5 kilo. låt oss sæga att man går alla højdmeter(ca 10.000) och bær på denna flaska. man går kanskje ca 5 steg per højdmeter(kommer inte ihåg vad han ræknade men låt oss bara ta dessa siffror. då blir effektiv bærkraft:1,5kg x 10.000 højdmeter x 5 steg /højdm= 75000 kg eller 75 tonn extra vikt! så kan man spare ett eller två kg på en sånn sak så sparar man energi och kan lægga den på kørningen istællet.

till trots før sin låga vikt(vølkl 1130gram) så har de en fin stabilitet som gør att man kan dra på lite...

lycka till med ditt val.

robert
 
Håll koll på vad dina tilltänkta toppturskamrater har för utrustning, och avvik inte för mycket från detta så håller ni ungefär samma tempo uppåt som nedåt och slipper vänta på varandra. Väg även in teknik och kondition jämfört med kamrater i detta, har du t.ex sämre kondis men bättre skidteknik än dem kan du kanske satsa på lättare utrustning för att kompensera skillnaden uppförs.

Annars rekommenderar jag också lätta topptursskidor, kör också Völkl Montain (fast med Telebulldogbindning) vilken rekommenderas starkt, lite fladdriga på isigt underlag men kanon annars. De superlätta tävlingsrandoneeskidorna (under 2kg paret) bör du undvika, de är nog fina uppförs, men ingen höjdare nedåt, de har också ganska långa svängradier.

Tänk också på att bredden på skidorna kan påverka lika mycket eller ibland mer än vikten när man går uppåt och man måste spåra. Breda skidor bromsar rejält! Sedan rekommenderar jag också korta stighudar som slutar bakom hälen, sparar mycket energi uppförs och är lättare att hantera när man står på toppen och ska packa ner de i ryggsäcken i 10m/s
 
EHJ; sa:
... och inte har några extrema krav på prestanda ...
Låter på mig som om du bör kolla på randoskidor och inte freerideskidor. Kanske även lätta pjäxor och lätta bindningar. Jag har Fischer Hans Kammerlander skidor som är hyfsat lätta. Jag har även lätta bindningar (Dynafit) och lätta pjäxor (Scarpa F1). Det är skönt med lätt utrustning tycker jag. För mig duger prestandan på de prylarna gott och väl för utförsåkningen.
 
Jag köpte ett par Dynastar legend 8000 med diamir bindningar och är supernöjd. Jag åker både i pist men går även på toppturer och de funkade för båda delarna. de är förhållandevis lätta så jag hade inga problem att göra toppturer fem dagar på raken. Vill du köra i pist funkar bindningarna utan problem att köra hårt med. Fast skall du bara gå på toppturer är det väl lika bra att köpa renodlade toppturs grejer. Jag ville ha en liten kompromiss.

/Axel
 
Jag är också inne på att skaffa en omgång redigt mycket lättare utrustning. Hur breda är dessa skidor? Jag har ett absolut krav på att mina skidor ska vara minst 80 mm breda under foten (gärna 90 mm) och minst 190 cm långa. Finns det lätta skidor i den längden? Alla rando-skidor jag hittat är typ 175 cm långa och smala. Jag är 190 cm och väger 90 kg och är duktig skidåkare så det funkar helt enkelt inte.

Tips, tack!
 
utomjording; sa:
Jag har ett absolut krav på att mina skidor ska vara minst 80 mm breda under foten (gärna 90 mm) och minst 190 cm långa. Finns det lätta skidor i den längden?

Om du väljer Dynafit-bindningar så sparar du nästan 1.5 kg jämfört med Diamir. Då kan du fläska på med skidorna istället. Dessutom flexar dom mindre i sidled.

De flesta Atomic och Black Diamond skidor är ganska lätta, även dom breda. Undvik twintip om du ska spara vikt. Gamla Atomic TM-EX (samma som TX-10 men utan plattan) är poppis som randoskida, har för mig att den är 88 mm.
 
Jag funderar på ett par Dynafit Mustagh Ata
för toppturer/enklare telisåkning:

Sidecut 118-88-110 vid 178cm
Radie 24 m - 178 cm
Vikt/par 3015 gram - 169 cm

Jag är 190 cm och 90 kilo, och var väl för 10 år sedan en avancerad åkare... vad tror ni med färskare skidkunskaper?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Sobril Keb - Abisko på rando-skidor? Skidalpinism 6
Norström Köpa Rando-pjux??? Skidalpinism 10
loppisen Ny på Randonée, Rando vs. Telis? Skidalpinism 6
föhl Dynafit rando-bindningar Skidalpinism 2
packåsna Storsylen från Norge eller Sverige? Skidalpinism 0
Claes_H Toppturer Lappland eller Narvik maj/juni Skidalpinism 1
en_knapp Toppturssällskap kring Hemavan eller Kittelfjäll Skidalpinism 0
nuddis Fullängds dragkedja i byxsidan eller inte? Skidalpinism 7
malaurin Glidvalla eller alpinvalla? Skidalpinism 3
Therese1983 Klassisk turskida eller randonee Skidalpinism 1
515442 Topptur Jotunheimen igen, eller alternativ önskas Skidalpinism 4
Jejja Randonee- eller slalompjäxor? Skidalpinism 6
Jennsa Speedalpinist; lokalt "öknamn" eller vedertaget begrepp? Skidalpinism 3
b_luthman nyårstur, sånfjället eller skarvarna? Skidalpinism 1
Urkan Randonee- eller Slalompjäxor? Skidalpinism 2
skarped Randoneé-bindning eller alpine trekker? Skidalpinism 7
Charlotte_LL Med Langley eller Pathfinder till NA? Skidalpinism 1
olis börja åka med 4-åring, bräda eller skidor? Skidalpinism 7
dennis_h Telemark eller randonné? Skidalpinism 10
Telislinkan Spade plast eller Aluminium blad? Skidalpinism 8
perra_pop SLAO eller AAA lavinkurs !? Skidalpinism 7
pajoon Rep, 10.5 klätter eller 8.5 glaciär. Skidalpinism 11
uppkastaren Lavinsändare: analog eller digital Skidalpinism 10
esno Skidor på sidan eller ryggen ? Skidalpinism 4
tango rossignol sommet för tunga eller? Skidalpinism 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.