Fritschi Diamir

Undrar om någon har några erfarenheter om Diamirbindningar monterade på friåkningsskidor, typ X-Scream/Bandit, då dessa åks i pist?


Tänkte man kunde slå två flugor i en smäll och slänga på ett par sådana, så blir det lite lättare att knata längre sträckor. Frågan bara hur bindningen "orkar med" carvingskidor...



/Jonas
 

bhinter@edv2.boku.ac.at (Barbara HInterstoisser)

Gäst
Dear Jonas,
there is no problem with Fritschi Diamir! You can of course mount it on a touring ski as well as on ordinary alpin ski, as well on a carving ski (in fact it´s very good on a carving ski, as you do not need any further plate mounted on the ski).
Fritschi Diamir has a long tradition, is used by many alpinists on skitour in the alps, an has a lot of advantages like: good "Harscheisen" which are - in contrast to Silvretta - fixed in a better way on the binding; the "Steighilfe" has several different positions and alows to very steep slopes, and it is not too heavy.
have fun
Barbara
 

henrikmatern@hotmail.com (henrik matern-lindewald)

Gäst
Funkar

Funkar bra med Diamir i alla förhållanden. Viktigare är vad du har för skor.
Mina Diamir har kraschat en gång. Men det var inte i piståkning utan en på en tur i Nordnorge. Åkte på röven ner tills jag kunde laga biningen med... vad tror du? Silvertejp!
 
klätterskor

jag har hört att klätterskor (storskor osv) inte alltid funkar 100%:igt. slivrettorna ska tydligen passa bättre till den typen av skor (fast då gör man naturligtvis avkall på utförsåkningen). Valet brukar bero på vilket som prioriteras- vägen upp eller vägen ner.
 
Funker perfekt med Bandit XX!!
Glem alt om traditionen om at telemark kræver telemarkski og randonee kræver randoneeski. Disse er for bløde/lette. Skiløb kræver kvalitet som holder til al form for kørsel, og dette finder man hos de fleste typer af freedrideski, som er kommet på markedet de senere år. Derfor bør kvalitet gå frem for tradition!
Scarpa's Denali giver samtidig en flexibel støvle som er næsten behagelig at vadre i (randonee) og som kan spændes stramt, på nedkørsler. Denne kombination giver ski til piste/off piste og randonee.

Lars
 
Tankar & tips om Diamir

Hej hallå!
Inga som helst problem att sätta en Diamir på en skida för vardagsbruk. Åker du mycket och hårt löper du risken att byta bindningar om ett par år, Diamir är ju en lättviktsbindning och tål kanske inte lika mycket hård åkning, plasten verkar slitas ordentligt.

Dessutom är det så - åtminstone för den gamla (vita) modellen - att den kan lossna ur det fasta läget om man pressar skidorna hårt, har mjuka skidor eller helt enkelt har lite otur. Detta löser man genom att sätta en bricka under de bakre monteringsskruvarna. Jag jobbade i en skidaffär 98/99 och då använde vi brickor från cykeldäcksventiler.
Det är mycket möjligt att man inte råkar ut för detta med den nya modellen, men det vet jag ingenting om...

Ha det kul

/Emil
 
diamir

Håller Diamir.
Jag är nu inne på mitt andra par.
Har åkt 5 år ca 30 dagar per säsong blandat tur och alpint med ganska hård offpist som huvudmålet.
Bindningen har aldrig tjuvlöst eller pajat.
Men.. Bergsguiden som jag och mitt gäng alltid åker med ställde isär förspänningen något med motivering att med en hård slalomsko blev belastningen på bindningen för stor.
Gunnar
 
diamir

Håller Diamir.
Jag är nu inne på mitt andra par.
Har åkt 5 år ca 30 dagar per säsong blandat tur och alpint med ganska hård offpist som huvudmålet.
Bindningen har aldrig tjuvlöst eller pajat.
Men.. Bergsguiden som jag och mitt gäng alltid åker med ställde isär förspänningen något med motivering att med en hård slalomsko blev belastningen på bindningen för stor annars.
Gunnar
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.