Diamir Freeride vs Vanliga slalom bindningar

Hallo

Jag har nyligen skaffat mig ett par Head Monster och har en fundering om bindningar till dessa.

Jag åker inte jätte aggresivt (men fort och stort) och väger kanske 70 kg. Jag går gärna på tur och har sedan tidigare ett par freeride på mina tidigare skidor. Att det funkar med slalom pjäxor i Diamir vet jag men har aldrig provat själv.
Vad jag undrar är om det upplevs som en stor skillnad mellan vanliga bindningar o freeride.
Alternativet verkar ju vara att sätta på en sån däringa crossoverplatta, nackdel med vikt o pris.

hepp
MA
 
Dubbelt upp

Tjenare!

Mitt tips är att du försöker få tag i ett par till skidor och sätter Freeriden på dom och ett par vanliga bindningar på dina Monsters, givet att du ska åka i Sverige alltså. Dom andra skidorna kan lämpligt vara ett par Sverige-tur-skidor med kanske 68-74 mm midja.

Allt beror såklart på hur mycket pengar och tid du lägger på din skidåkning, själv så kör jag på ganska slitna grejer men ungefär det här:

Bandit XXX med vanliga Salomon-bidningar
AK Launchers med Diamir Titanal II

Nu gillar jag att köra med rando-pjucks men annars kan jag alltså tura med Bandit XXX+Alpine Trekkers+vanliga pjucks när något läskigt ska göras och AK Launchers+Diamir+rando-pjucks när det är en längre tur. AK Launcherna ska dö efter den kommande Kanada-resan, Diamir-bidningarna kommer då förhoppningsvis att hamna på en sjysst Sverige-touring-skida med just 68-74 mm midja.

Problemet är att du behöver Alpine Trekkers, rando-pjucks, vanliga pjucks och dubbla stighudar (breda och smala). Men vadå. Det är ju bara... pengar.

Till Kanada tar jag bara med rando-pjucksen, Bandit XXX:erna ställer jag då om bindningen på så att rando-pjucksen passar i den. På så vis slipper jag köra sönder Diamiren i onödan och spara den till turandet.


Pär
 
Tackar men...

Det var ett uttömmande svar men kanske inte riktigt vad jag var ute efter. Jag har ju Freeride bindningarna på ett par elan med midja 71 och tanken med monster är ju att få bättre offpist upplevelser. På en del platser går det ju att få trevlig offpist ifrån lift men ofta kanske man må gå lite (eller ta helikopter, skoter motsv). Är det längre turer så kanske det inte är så kul att släpa på så tunga skidor o därför ämnar jag sätta telisbindningar på elan skidorna.

Så mer precist vad jag undrade var om skillnaden i själva upplevelsen mellan Freeride och slalombindningar. Freeride glappar ju lite, stör det? Pallar Freeride för allt piståkande det kan bli? Sådana frågor.
 
Fortsättning...

Hmm, jaha, ok, då svarar jag på dom frågorna istället. Fast utifrån Diamir Titanal II.

1/ Ja, om man är anal eurocarver-typ van vid 118-62-98, stenhårda race-pjucks och manchester stör det garanterat. För mig som gillar mjuka rando-pjucks och sällan åker pist så spelar det noll och ingen roll så länge det inte är farligt (brant och klippor) och man vill ha 100%-ig kontroll på skidorna.

2/ Freeride pallar för piståkande men inte för klipphopp. Fast mina Titanal II har överlevt förvånansvärt bra trots mina +90 kg och storbergsåkande i t ex Las Leñas, Portillo och La Grave.

3/ Åker du i Sverige skulle jag fortfarande behålla Diamiren på Elan-skidorna, skaffa rando-pjucks och tura med dom. Åker du utomlands får du göra en bedömning beroende på berg och snö. Sen kan du skaffa Alpine Trekkers och göra korta puder-turer med slalom-grejer.

Hmm, nu utgår jag från att du har dom fetaste Monster-skidorna? Varför jag vill ha smalare skidor i Sverige är helt enkelt att det blir "kantigt" att tura med breda skidor och rando-pjucks på hård snö. I puder och på våren är det mindre jobbigt, men på kalfjället suger det purjo att få knäna vrickade hit och dit.


Pär
 
Freeride + Scarpa Laser

Jag kör med Diamir Freeride och Scarpa Laser-pjäxor. Tycker det fungerar mycket bra både i pist och utanför. Jag hoppar en del, men inget extremt.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.