Diamir freeride

Hur bra är en Diamir freeride bindning egentligen att ha när man åker i pisten. För vist en riktig alpinbindning har fler lägen som den utlöser i, men hur bra är då Diamir Freeride i jämförelse med en alpinbindning?

//Micke Ride free or die :)
 
Kan ej riktigt svara för freeride, men kör själv på en diamir 2.
Skillnaden mellan diamir 2 och freeride är i princip att freeriden är dyrare samt har en hårdare fjäder.
Hårdheten i fjädern tycker jag personligen är svår att motivera då det är ytterst få personer som behöver ha en din skala till 14.
Diamiren löser ut som en vanlig bindning.
tå: upp och sida
häl: upp
Den negativa kritiken jag har hört om diamiren är att tådelen kan gå sönder. Men om man är nogrann att ställa in denna rätt (justeras i höjdled) så är det inget bekymmer.
Köp en diamir och spara lite cash.
Jag kör alltid med diamiren, off eller on pist.
Och när du ändå har sparat lite cash på bindningen så passa på att lägga dessa på ett par schyssta rando pjuck!
 
2702; sa:
Kan ej riktigt svara för freeride, men kör själv på en diamir 2.
Skillnaden mellan diamir 2 och freeride är i princip att freeriden är dyrare samt har en hårdare fjäder.
Hårdheten i fjädern tycker jag personligen är svår att motivera då det är ytterst få personer som behöver ha en din skala till 14.
Diamiren löser ut som en vanlig bindning.
tå: upp och sida
häl: upp
Den negativa kritiken jag har hört om diamiren är att tådelen kan gå sönder. Men om man är nogrann att ställa in denna rätt (justeras i höjdled) så är det inget bekymmer.
Köp en diamir och spara lite cash.
Jag kör alltid med diamiren, off eller on pist.
Och när du ändå har sparat lite cash på bindningen så passa på att lägga dessa på ett par schyssta rando pjuck!

Schyssta randopjuck skulle jag gärna lägga pengar på, om det fanns några. Har testat rätt många, inklusive Scarpa som jag ägt, utan att bli nöjd. Ställer därför allt hopp till LOWA Struktura EVO, som jag läst o hört mycket gott om, men inte hunnit prova eftersom jag inte varit i alperna ännu denna säsong. Köper förmodligen dessa i april. Skulle det visa sig att inte heller de passar mig, kommer jag nog låta sula om mina racingskor med en vibramsula. Har nästan bott i dessa under vissa perioder, så det kanske går.
Är det inte konstigt att det ska vara omöjligt att bygga en sko som både går att åka hyffsat med och gå med?
 
Freeride + pjuck

Kim: Svaret på dina frågor kanske är Garmot G-Ride? Kör själv Denali nu men kommer satsa på en G-Ride nästa år. Lättare och bättre. En polare bytte sina Denali XT mot G-Riden och är supernöjd.

Freeride: Nu vet jag inte riktigt vad du undrar över Micke men jag antar att det är om Freeride potentiellt förstör fler knän än en (modern) vanlig alpinbindning? Det har jag ingen aning om men ska inte t ex Look-bindningarna även lösa ut i sidled med häldelen?

Vad gäller Freeride vs Denali II så säger jag att Freeride är ett bra val. Har båda och Freeriden är betydligt styvare än Denalin vilket märks när man (tvingas...) åka i pist eller på vindpinat fjäll. Freeride går att ställa DIN upp till 12, jag kör min på 11 och om det bara var så att jag kunde ställa den hårdare utan att vrida bindningen i botten skulle jag göra det. Freeriden väger dock mer så om du inte har behov av DIN 12 så satsa på den lättare Diamir III:an.

Titanal II:an går dessutom sönder på massor av sätt. Hälhöjaren och tådelen x 2 har jag fått fixa på mina. Men det är nog mest för att jag är stor och tjock som grejer går sönder för mig. :)
 
Kör själv med Nordica tr12. as goa, visst mjuka men det är en vane sak. Är för mjuka vid isiga pister, men annars bara bra. Jag kör aldrig med mina racingpjäxor längre. Inte ens i pist.

Läste för tre dagar sedan en artikel an bindningar och hur de är inställda att 75% av alla bindningar är felaktigt inställda.
Jag väger 75 kg och har mina diamir 2 på 7, varken mer eller mindre. Nästan alla bottnar sina bindningar för att man inte skall tappa sina skidor, men om man lär sig stå på skidan rätt istället och hantera kanterna så är det ytterst få som måste skruva upp sina bindningar. Jag betvivlar inte att andra talare i denna diskussion är av den kategorin åkare som behöver "bottna" sina bindningar. Men själv anser jag mig vara en duktig åkare med många off-pist åk på min merit lista och för mig duger det bra med rando pjuck och 7 på din skalan.
/U
 
Felaktigt inställda bindningar

Urban, problemet när man går på topptur är bara att ryggsäcken tenderar att väga en del. Jag väger t ex ungefär 92 kg. Ryggsäck inklusive snösäkerhetskit, kamera, fika och ombyteskläder brukar ligga på 8-10 kg. Pjäxor ca 4 kg. Kläder 3 kg. (Skidorna tror jag väger nästan 5 kg men dom behöver man inte räkna). Det gör en totalvikt av ca 105-110 kg som placeras i bindningen.

Nu vet jag egentligen inte vad DIN skalan mäter men för att svara för 105-110 kg så vill jag gärna ha bindningarna på DIN 11. Är det någon som vet hur DIN-skalan fungerar eller vad DIN står för?
 
Som jag skrev så finns det viss användning för att bottna en din skala. Din skalan är en variant av en logaritmisk skala (om jag inte minns fel). Vilket innebär att stegen mellan de olika siffrorna är olika långa.
Men vad jag menade med min sarkasm var att det finns tydliga tendenser på att folk skruvar sina bidningar för hårt, dels för att det skall verka coolt dels därför att man tror att bindingen skall stå på 10 om man åker bra. Men jag anser att man inte skall skruva sin bindning för hårt eftersom man kan riskera rätt mycket med en fel inställd bindning.
Det var ej meningen att förolämpa dig, hoppas att du ej tog det så.
Utan min mening var att få folk till att tänka efter innan man skruvar sina bindingar i botten.
Det är ett få tal som behöver bottna sina bindingar!
/U
 
DIN-skalans storhet vet jag inte, men många jämför ju kroppsvikt ex 70kg=7 på skalan. Tämligen ointressant egentligen. Väger själv ca 74 kg naken, men brukar ha bindningen på 11 på Diamir Freeride och 11-13 på racingbindningen. Detta gäller väl inte i alla förhållanden, men jag vet av erfarenhet hur kul det e att tappa skidan i hög fart, för att man får ett litet slag. Sedan är det ju som Pär skriver att man vid offpiståkning lätt kommer upp några kilo i vikt, utöver sig själv. Kör man däremot relativt sansat och snällt, i välpistad backe, så kanske man kan tillämpa 70kg="7".

/K
 
Urban: Nej, absolut inte

Ahh, som så ofta hamnar man vid samma problem när man diskuterar på elektroniska forum. Urban, SJÄLVKLART har du INTE förolämpat mig och jag tycker absolut du har helt rätt angående inställningarna av bindningarna.

Så fort jag slutar åka 40-60 dagar per år med ett antal åk varje år där det inte är någon bra idé att tappa skidorna så fortsätter jag glatt skruva min bindning på DIN 11-12 ungefär.

Ställde in min pappas Dynafit Tour Lite-bindning på DIN 8 fastän han väger 105 kg. På grund av svaga knän och allt annat än extrem åkning finns det självklart inget behov för honom att skruva bindningen i botten.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.