Friluftstips

Hej!

Behöver lite tips på möjliga friluftsaktiviteter i Uppsala/Stockholms-trakten i början av november.

Tänkte överraska min sambo med någonting trevligt, men tyvärr är ju november inte precis den bästa tiden på året, för sent på säsongen för vandring (kanske), och för tidigt för snö och is.

Alltså, alla tips mottages tacksamt. Särskilt tips av typen övernattning i en eller ett par nätter med aktiviteter på dagarna. Lite svårt att förklara vad jag menar, men jag hoppas att ni förstår. Allting jag hittar har antingen stängt för säsongen eller öppnar igen i januari.

Tack på förhand!
/Per

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Du är ju ganska vag om vad du söker och hur mycket friluftsliv/komfort/strapats/romantik det skall vara, eller vad det får kosta, men vad sägs om något av följande:
- hitta ett vandrarhem i anslutning till en led (tex. Bogesundslandet/Blå Leden). Gå dit, sov över, gå till Vaxholm nästa dag och ta bussen tillbaka
- Vandrarhem i skärgården, strosa runt på den aktuella ön (Utö, Arholma, Sandhamn, Finnhamn). Bekvämare alternativ: Värdshus i skärgården
- Konferenshotell har ofta helgpaket typ Spahelg, gourmethelg. Det finns massor av sådana anläggningar i Uppland. Ta en lång vandring eller cykelltur första dagen, njut av anläggningen och varandra andra dagen
- Gå Upplandsleden och sov i vindskydd
- Åk till Stockholm, bo där du tycker att ekonomin tillåter, ta en lång promenad runt de större Kungsholmen/Söder/Djurgården. Ät gott och fika ofta
- osv

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips