Håller tidsmarginalen

Hej,

Vi är två kompisar som nästa tors tar bilen från Uppsala till Kebnats. Sover första natten fre-lör på Saltoluokta. Därefter är vår plan att under lördagen gå från Salto-Sitojaure. Där slår vi läger för att under söndagen ta oss vidare mot Aktse. Båt en kort bit över Sitojaure antar jag och därefter vandring mot Aktse. Där slår vi läger. Under måndagen båt över Laitaure mot Rapadalen. Eller går inte båten måndagar? Efter båtfärden vandring genom dalen mot Skårkistugan. Hur långt beräknas vi hinna och vilken tid går båt från Aktse? Är det möjligt att nå Skårki på en dag inkl. båtfärden? Detta utan att behöva vandra 12 timmar eller liknande.

Efter Skårki under tis eller ons mot Pielavalta via Snavvavagge. Vidare efter att ha slagit läger mot Rinim via Basstavagge och slå läger vid Sitojaure igen. När går denna båt från Rinim mot Sito?

Avslutning från Sitojaure mot Saltoluokta som vi beräknas nå på fredagen och väl där övernattning till lördag för bilfärd hemåt.

Vi är ganska vana vandrare, god kondition men aldrig vandrat i Sarekområdet. Alla tips om båtar, telefonnr, tider, om vår plan håller, vadning, "fällor" mm mottages tacksamt. Vi kanske är helt ute och cyklar tidsmässigt eller så håller tidsplanen mycket bra.

Har läst snart varenda inlägg på denna utomordentliga sida och kollat det mesta om Sarek. Hittar dock inget om exakt den väg vi valt. Telefonnr hittar jag i massor men olika.

Tack på förhand!

Mvh Christer o Stefan
 
Aktse:Har för mej att det inte går båt på måndagar,men det löns väl att kolla med föraren ändå i förväg.
ni bör hinna genom Rapadalen till Skårki på en dag,men kanske det blir många timmar att gå,samma hinner man nog genom Pastavagge på en dag,förutsatt att vadet går bra.
Båt Rinim:knacka på...
 
Eller.istället för att gå nere i Rapadalen "från Nammats" kan ni ju gena mot Skierfe när ni kommer från Sito,och vid Vassjajokken(?,nåt på V i alla fall) gå ner för att följa dalen.
Det är ju lika den övre delen i dalen som är trvevlig att gå.
 
Borde gå bra på sju dar.Ni har ju bra ork..??
Jag har ju själv aldrig varit ute 7 dar,oftast 5 på längre turer, uppskattningsvis er ungefärliga sträcka i kilometer
 
Jag stolpade upp er färdplan för att få överblick. Dessutom antog jag att ni går på Britts förslag om att vika från Kungsleden redan vid Skierffe. Det är en god plan på flera sätt. Om inte Lennarth Läntha ändrad sin mångåriga policy om att inte köra på måndagar (och han går inte att övertala), är Skierffe-vägen nästan det enda sätt på vilket ni kan ta er in i Rapadalen. Vidare erbjuder vandring längs med Rapadalens norra fjällsida mer av vyer och utsikt än att trampa på nere i själva dalen. Nedstigning från fjällsidan till dalen görs lämpligast via Alep Vassjajågåsj.

Nåväl, så här uppfattar jag er plan:

Lördag, (slutmål): Sitojaure
Söndag: Skierffe
Måndag: Skårki
Tisdag: Pielavalta (via Snavvavagge)
Onsdag: Rinim (via Pastavagge)
Torsdag: Saltoluokta

Givet detta, kommer ni inte att behöva stressa och får dessutom en extradag (som jag skulle förlägga till att bestiga Låddepakte).

Då det gäller båt från Rinim till Kungsleden så är det Per Kuhmunen som ombesörjer den transporten. Båten går inte (så som jag minns det) reguljärt utan man kan förbeställa eller (helt enkelt) knacka på nere i vistet och hoppas att någon är hemma. Telefonnummer: transporten (0971-556 16, 010-269 88 44).

Några tips:
  • Invid Skierffe är det ont om vattenkällor. Se till att fylla på era vattenflaskor en tid innan.
  • Bestig Skierffe
  • Studera terrängen noga då du stiger ned i Alep Vassjajågåsj. Jag hamnade i ett onödigt brant parti.
  • Skrågången på Gierdogiesjtjåhkkå sydsida kan vara lite krävande, se till att budgetera lite tid för den delen av vandringen
  • Tältplatser (där man har tillgång till vatten) invid Skierffe-klippan är begränsade. Det brukar emellertid uppstå vattensamlingar vid klippfoten som ligger i riktning mot Aktse. Om inte det är fallet får ni fortsätta någon/några kilometer NV där det efter ett tag rinner en liten jokk eller slå upp tältet i anslutning till Kungsleden.
  • En klassisk varning är branten ned från Snavvavagge till Spökstenen. Visst är det brant och både grus och sten kan rulla, men tar man det varligt är det inga problem.
 
När man går västerut från Skierfe finns väldigt fina tältplatser och en bäck med djupa badgrubbor.Även när det är kruttorrt i övrigt.
Man går bara neråt/bortöver riktning Rapadalens övre kant från den sista branten upp mot toppen.
Hela vägen från Svine och upp mot Skierfe kan vara kruttorr..(fortfarande torrväder här)
Vi gick och törstade där en gång,ska aldrig utsätta mej för det igen,så fyll flaskorna innan ni går upp.
 
Tack för jättefina svar. Jag är överväldigad över alla fina tips. Otroligt att såna här sidor (med så trevliga människor) finns!!

Når vi Skårki från Aktse på en dag om vi väljer att gå via Skierfe och struntar i båten? Ork har vi men vill ju hinna se och njuta också.
 
Då det gäller båt från Rinim till Kungsleden så är det Per Kuhmunen som ombesörjer den transporten. Båten går inte (så som jag minns det) reguljärt utan man kan förbeställa eller (helt enkelt) knacka på nere i vistet och hoppas att någon är hemma. Telefonnummer: transporten (0971-556 16, 010-269 88 44).

Observera att 010-nummer hörde till gamla NMT450, som är nedlagt sedan årsskiftet. Nytt nummer till Kuhmunen med den digitala efterföljaren på samma frekvensband (Nordisk Mobiltelefoni) är 076-663 50 03. Men det är som sagt bara att komma dit och be om skjuts så kör han (från midsommar till början av september), även om man kanske får vänta en stund på att han kommer in från en fisketur, eller ut från förtärandet av resultatet av en sådan... ;)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Peregrine Kebnekaises sydtopp håller ställningarna Fjällvandring 23
P.D Håller Mooseboots ? Fjällvandring 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.