Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Friluftspryl jag är väldigt nöjd med
- Trådstartare niklaz
- Start datum
För ca. tre år sedan havererade min gamla ryggsäck Haglöfs Grönland, som jag köpte 1974-75. En riktig trotjänare med andra ord.
Köpte då en annan ryggsäck, Crux AK70, en lätt, men ändå robust säck som samtidigt är oerhört skön att bära. Den är jag väldigt nöjd med!
Köpte då en annan ryggsäck, Crux AK70, en lätt, men ändå robust säck som samtidigt är oerhört skön att bära. Den är jag väldigt nöjd med!
Bilagor
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Det finns 3 saker som alltid följer med när man är på tur, vare sig det är svampjakt på eller långtur i skog och fjäll.
Kniven, kåsan och kaffepannan, det är de 3 sakerna som fått hänga med längst som ger mig mest njutning när jag är ute.
Kniven, kåsan och kaffepannan, det är de 3 sakerna som fått hänga med längst som ger mig mest njutning när jag är ute.

Hur skall man nu välja bland alla prytlar...Här kommer några utan inbördes ordning.
Elddon av alla typer...vad skulle jag ta mig till utan dem?!?!?
----
Kniven...Särskillda hyllningar till Fällkniven F1 och min lillkniv (4cm blad).
----
Tarp, du älskade tarp! Primärt expeds "scout tarp extreme" men även hillebergs muddus (utan innertält).
----
Bacho lapplander...min nuvarande är ganska liten men den har tjänat väl!
----
"Tjocktrojan" i ylle, jag har några olika varianter, alla utom en stickade av släktingar, och de är kanon hela bunten.
Till denna kategor vill jag även bifoga min underbara sarektröja från ITAB, inte ylle med attan så mysig!
----
Skaljackan utan membran...jag har en uppsjö men speciellt framhävansvärda är kronans snöblus (m62) klättermusen enride och framförallt ITABs kebne-jacka.
----
Nikon-systemet...film och digitalt genom samma glas ger antingen lägre vikt eller fler roliga gluggar!
----
Bensinbrännare (ok, Multifuel men används bara med bensin) är ett rejält uppsteg från gas eller sprit...Msr Whisperlite int.
----
Trangia...en bra kök helt enkelt...när man sedan lägger till DUSSAL kärlekn jag har så är det minst sagt "delux".
...nu ids jag inte mer i detta inlägget.
Elddon av alla typer...vad skulle jag ta mig till utan dem?!?!?
----
Kniven...Särskillda hyllningar till Fällkniven F1 och min lillkniv (4cm blad).
----
Tarp, du älskade tarp! Primärt expeds "scout tarp extreme" men även hillebergs muddus (utan innertält).
----
Bacho lapplander...min nuvarande är ganska liten men den har tjänat väl!
----
"Tjocktrojan" i ylle, jag har några olika varianter, alla utom en stickade av släktingar, och de är kanon hela bunten.
Till denna kategor vill jag även bifoga min underbara sarektröja från ITAB, inte ylle med attan så mysig!
----
Skaljackan utan membran...jag har en uppsjö men speciellt framhävansvärda är kronans snöblus (m62) klättermusen enride och framförallt ITABs kebne-jacka.
----
Nikon-systemet...film och digitalt genom samma glas ger antingen lägre vikt eller fler roliga gluggar!
----
Bensinbrännare (ok, Multifuel men används bara med bensin) är ett rejält uppsteg från gas eller sprit...Msr Whisperlite int.
----
Trangia...en bra kök helt enkelt...när man sedan lägger till DUSSAL kärlekn jag har så är det minst sagt "delux".
...nu ids jag inte mer i detta inlägget.
Det finns 3 saker som alltid följer med när man är på tur, vare sig det är svampjakt på eller långtur i skog och fjäll.
![]()
schön bild..
![]()
Säger det mesta, sittlapp (helst för ryggen med) gör njutningen fullkomnad.....
Min Lowe Alpine Dryflo-kallingar, som helt eliminerat tidigare problem med svettigt underliv, infanterield och annt otrevligt:
Andra bra grejer som sällan blir liggandes hemmavid:
Ryggsäck: Osprey Mutant 38
"Softshell-kit": Klätermusen Mithril byxor och tröja
Strumpor: Lorpen
Förstärkningsplagg: Klättermusen Liv
Understáll: patagonia capilene, olika tjocklekar beroende pà väderlek
Skaljacka: Patagonia Stretch element jacket
Lättviktsskal: Berghaus Paclite jacket
Kök: Optimus Crux + Optimus weekend

Andra bra grejer som sällan blir liggandes hemmavid:
Ryggsäck: Osprey Mutant 38
"Softshell-kit": Klätermusen Mithril byxor och tröja
Strumpor: Lorpen
Förstärkningsplagg: Klättermusen Liv
Understáll: patagonia capilene, olika tjocklekar beroende pà väderlek
Skaljacka: Patagonia Stretch element jacket
Lättviktsskal: Berghaus Paclite jacket
Kök: Optimus Crux + Optimus weekend
Säger det mesta, sittlapp (helst för ryggen med) gör njutningen fullkomnad.....
Ryggsäcken brukar fungera som ett bra ryggstöd eller kudde under kortare raster =)
Gps
GPS:en är ju iofs en både rolig och bra pryl även om jag har igång den ganska sällan numer. Jag har tidigare haft en Garmin eTrex Vista C men bytte för 1½ år sen till en HCx (känsligare och med plats för minneskort). Den används både på motorcykel och till friluftsliv och ibland i bil om jag åker med någon annan på G ut i busken. Kul att kunna kolla lufttrycket över tid även fast apparaten varit avstängd. Är sugen på någon nyare modell men det går inte att motivera just nu.
GPS:en är ju iofs en både rolig och bra pryl även om jag har igång den ganska sällan numer. Jag har tidigare haft en Garmin eTrex Vista C men bytte för 1½ år sen till en HCx (känsligare och med plats för minneskort). Den används både på motorcykel och till friluftsliv och ibland i bil om jag åker med någon annan på G ut i busken. Kul att kunna kolla lufttrycket över tid även fast apparaten varit avstängd. Är sugen på någon nyare modell men det går inte att motivera just nu.

Haha
Du har tur, det finns såna som är gjorda av socker och tycker att en natt i tält är likställt med helvetet självt. Har dock en sambo med samma egenskaper som din fru.
jag gillar att ha med min fru i skogen, hon är bra sällskap och vattentät
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg