Friluftsliv högskola? Folkhögskola?

Hejsan!

Finns det någon bra högskola eller folkhögskola, eller något liknande där man kan ''plugga'' friluftsliv något år? Jag trivs inte riktigt med det jag gör nu och vill testa på ett tag, jag har inte mycket erfarenhet av det, inte mycket alls. men är otroligt intresserad av det! men så som jag bor nu är dte svårt att bara gå ut i skogen, finns ingen skog här. Bor ganska centralt i Stockholm.

Ifall ni vet någon skulle jag bli jätteglad om ni kommed tips! :)

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Jag pluggar just nu vid Outdoor Academy, Kronoby Folkhögskola som ligger i Finland.
All undervisning sker på Svenska och det är allt från Fjäll toppar till havet som ingår i utbildningen.
Riktigt kul är det, rekommenderas varmt!

Hör av dig om du vill ha mer info!

Norge!

Jag går på Lofoten Folkhögskola, vilket rekommenderas starkt! För det första är det helt sjuk miljö bara runt skolan, höga fjäll men ändå mindre än 100 meter till havet, googla Lofoten och Kabelvåg så får du se!
Jag läser "fjäll och expedition", vilket innebär att vi är på mycket turer, långa som korta, ska bland annat tio dagar till inlandet nu om några veckor, kom hem från en femdagarstur igår och efter påsk är det tre veckor på Svalbard som gäller.
Förutom turer med säckar och pulkor har vi varit på segeltur, klättrat både inne och ute, haft utbildning på glaciär med stegjärn och isyxor..
Finns ytterligare fyra eller fem friluftslinjer med lite olika inriktningar, mer klättring, mer toppturer, mer skidor utför, surfa, segling tror jag kommer nästa år, mer miljö.. Finns massor av olika paket! :)

Hej

Jag pluggar till fritidsledare på Lidingö Folkhögskola, den utbildningen är inriktade på friluftsliv.
Den innehåller utepedagogik, en del hajker med paddling, en fjällvandring o.s.v.

Man får ha roligt samtidigt som man får en bra utbildning!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips