Friluftskartan

Att paddla i skärgård efter ”Friluftskartan” i GPS är som att leka titt-ut och blindbock samtidigt!

Små öar framträder ej på displayen vid mindre kartskala än ”mapsourse = 300 m”, vilket ungefärligen motsvarar 1:50000. Detta ger ett bildomfång på rutan som är mindre än 2 km, vilket oftast är otillräckligt.

Namn på öar och holmar förekommer mycket sparsamt och försvinner om man zoomar till mindre skala än 1:50000 för att få en överblick. De står med liten stil, till skillnad mot diverse ovidkommande uppgifter som ”Öppen mark” och de uppträder i bästa fall sporadiskt för att åter försvinna när man flyttar kartbilden.

Visst är det så.

Tyvekkarta är det som gäller med den topografiska 50 000 delen. Finns en aktuell diskission om detta på navigationsforumet.

Thure

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Jag har lite (plastade) båtsportkort och andra kort med mig när jag är på långtur, men som regel har jag scannat lagom utnsitt och skrivit ut i max A3 som jag kan ha på fördäck.
Då kan jag välja en "skala" och ett utsnitt som utgör den perfekta kompromissen. GPS har jag förstås, men det är ju mer en logg än ett navigationsinstrument...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips