Friluftskartan

Att paddla i skärgård efter ”Friluftskartan” i GPS är som att leka titt-ut och blindbock samtidigt!

Små öar framträder ej på displayen vid mindre kartskala än ”mapsourse = 300 m”, vilket ungefärligen motsvarar 1:50000. Detta ger ett bildomfång på rutan som är mindre än 2 km, vilket oftast är otillräckligt.

Namn på öar och holmar förekommer mycket sparsamt och försvinner om man zoomar till mindre skala än 1:50000 för att få en överblick. De står med liten stil, till skillnad mot diverse ovidkommande uppgifter som ”Öppen mark” och de uppträder i bästa fall sporadiskt för att åter försvinna när man flyttar kartbilden.
 
Visst är det så.

Tyvekkarta är det som gäller med den topografiska 50 000 delen. Finns en aktuell diskission om detta på navigationsforumet.

Thure
 
Jag har lite (plastade) båtsportkort och andra kort med mig när jag är på långtur, men som regel har jag scannat lagom utnsitt och skrivit ut i max A3 som jag kan ha på fördäck.
Då kan jag välja en "skala" och ett utsnitt som utgör den perfekta kompromissen. GPS har jag förstås, men det är ju mer en logg än ett navigationsinstrument...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
pythagoras Hur ser friluftskartan ut i en Garmin? Utrustning allmänt 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.