Friluftskartan

Hei!
Nå er jeg i villrede om hva egentlig "Sportmanship" egentlig tenker på. Skal jeg måtte kjøpe alle mine Friluftskart på nytt fordi jeg bytter GPS. Dette må jo være en hån mot GPS brukere. Les mail fra Sportmanship:

"Hej Erik.

Frilufskartan är en licens produkt som är låst till en GPS.

Du kan alltså inte lägga in kartorna som du installerat på din dator idag i den nya GPS map 60 C utan du måste köpa en licens först.

Mitt tips är att du säljer Frilufskartan till den personen som köpte din GPS 176C.

En extra licens har ett rekommenderat pris till kund på 1500 kr, dock om du säljer skivan till den nya ägaren kan du inte använda den skivan ju efter som han har den.

Och en ny skiva kostar 1695 kr.

Med vänlig hälsning
Peter Magnusson"

Hva skal man si til dette!!!!!! Dette bør jo være en sak for media og jurister.
Erik

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.
Fungerar nog inte

Jag fick ju tillfälle att prova Friluftskartan. Vi testade att föra över avsnitt till mina två GPS. Ingen av dessa var den "rätta" mottagaren, men det gick ändå.
Eller var det något fel? Någon annan som har Friluftskartan, knuten till en GPS, men som har fler GPS, så att du kan prova detta?

Anders

Det har rapporterats att det gick att föra över till iQue utan kod som andra gps om den redan registrats och intallerats för en annan garmin gps.

Det skiljer mellan områdena!

Det finns versioner av friluftskartan som är helt oskyddade av koder och annat, kanske var det en sådan som du fick ett "smakprov" av. Jag har sett att Område 1 kan laddas i vilken mottagare som helst medan övriga områden verkar låsta till en enda mottagare.

Min gissning är att Sportmanship släppte Område 1 först i en oskyddad variant men då den genast lades ut på nätet av dussintals personer ändrade man strategi och införde Unlock Codes på allt man säljer därefter.

Henrik Andersson

Jaha!

Ja, det var ju område 10 jag tittade på, eftersom jag råkar bo i det.

Det var ju bra att jag kunde titta innan jag gick och köpte. Nu har jag suddat den igen, för den tar bara upp minne som jag tycker jag har bättre nytta av.

Anders

OK för mig

Jag har både område 1 och område 9. Båda öppnades med min Vista's nummer och båda går att ladda in i iQue. För mig förefaller det som att det går att ladda in kartorna i "alla" GPS'er när de väl är upplåsta.
Bertil

Hur många installationer som helst

Hur många installationer som helst.

Installera din gps från en dator.
ta sedan din andra gps och kör allt från en annan dator, mjukvaran är ju ändå bara att avinstallera om du vill.

Raymond

Rensa i systemregistret

Om du bara har tillgång till en dator bör det gå att rensa lite i windows systemregister för att ta bort de nycklar som innehåller kopplingen mot din gamla GPS.

Formatera om hårddisken fungerar ju alltid, men är kanske lite väl drastiskt...

Edit: Hur ställer sig Sportmanship om Garmin byter ut en GPS-enhet på garantin? Måste man köpa ny licens då också för att följa licensreglerna?
[Ändrat av leijon 2004-01-12 kl 09:06]

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips