Frilufstkartan?

Har en CD-ROM med Friluftskartan (garmin) som jag tidigare har installerat på en Windows XP dator , funkade bra. Men nu när jag försöker installera på en dator med Vista blir det tvärnit står nånting om "Access violation at address ......" kollat på nätet och vad jag förstår kan det ha att göra med att programmet ej stöder Vista, vad kan man göra åt det?.Kan man via åf få en ny CD skiva som är kompatibel med Vista?
eller finns något annats tips?
Har kollat på Garmins hemsida men jag kan ej hitta något vettigt om detta
Tacksam för tips
 

avslutad210712

Gäst
Kör du som administratör när du installerar i Vista?

Har nästan aldrig använt Vista men kör Windows 7 64-bit sedan ett halvår tillbaka och det är inga problem med Garmins program där. Dock drar jag ner User Account Settings till ett minimum
 
Nu har jag varken Garmins gamla Friluftskarta eller M$ Win Vista, men väl M$ Win XP. I XP går det ju att installera/köra program som Win 98 och Win 2000, vilket gör att jag kan köra AutoCAD 2000 på min dator. Om jag inte missminner mig, så kan väl Vista åtminstone installera/köra program som Win XP

Alltså, går det inte att installera/köra Friluftskartan som Win XP i Vista?
/Niklas
 
Jag är ganska säker på att jag kört Friluftskartan på Vista då jag skaffade min nya laptop för ganska prick två år sen. Jag kan inte komma på att jag hade speciella problem med det faktiskt. Tyvärr ingen hjälp för dig...
 
Eftersom det funkar i Windows 7 borde det även funka i Vista.
Provat att avinstallera och installera med en senare version av Mapsource?!
 
Precis varit i kontakt med Garmin, och dom säger att versionen inte är kompatibel med VISTA
och att det inte var något att göra,förutom att köpa Friluftskartan PRO (taskig suppport måste jag säga)
Men enligt tidigare talare i denna tråd ska det funka ändå med Friluftskartan i VISTA?
Jag har uppdaterat till den senaste versionen av Mapsource
Har även provat att köra i läge Win XP, alltså högerklicka Egenskaper och välja i vilket kompatibelt läge programmet ska köras i.
Har för mig att jag har provat i läget administratör också
User Accounts, var hittar man denna inställning i VISTA?
 
Kanske

blir det enklare om du installerar Windows 7 i stället, åtminstone har jag hört av en säljare att windows 7 kommer att vara bättre än Vista på att köra äldre windowsprogram.

Ett annat alternativ är att köra windows XP.

Det finns ett par äldre trådar om svårigheter att köra Mapsource på en Vistadator.

Thure
 
blir det enklare om du installerar Windows 7 i stället, åtminstone har jag hört av en säljare att windows 7 kommer att vara bättre än Vista på att köra äldre windowsprogram.

Ett annat alternativ är att köra windows XP.

Det finns ett par äldre trådar om svårigheter att köra Mapsource på en Vistadator.

Thure

Men själva Mapsource funkar hur bra som helst, för det är väl skillnad på Mapsource och Friluftskartan?
"Hört av", om jag uppgraderar till Win 7 vill jag vara garanterad att det funkar med Friluftskartan!
 

avslutad210712

Gäst
Men själva Mapsource funkar hur bra som helst, för det är väl skillnad på Mapsource och Friluftskartan?
"Hört av", om jag uppgraderar till Win 7 vill jag vara garanterad att det funkar med Friluftskartan!

Det kommer att finnas ett speciellt tillägg till Win7 som i princip går ut på att man kör en virtuell maskin i bakgrunden men för att vanliga användare skall slippa strula med virtuella maskiner så kommer det hela att vara transparent för användaren och program som installeras i winxp-läge kommer att dyka upp under programmenuerna på vanligt sätt dvs användaren behöver inte bekymra sig över att det är ett winxp-program. Har inte testat det själv ännu för dels är det bara beta-version ännu vad jag vet och dels kör jag själv "vanliga virtuella maskiner" i vmware workstation på mina egna burkar. Däremot vet jag att de som har testat det säger att det fungerar bra. Det man måste tänka på är att man måste ha minst 2GB minne OCH maskinens CPU måste ha virtualiseringsläge vilket man kan kolla om man går in under bios. Kommer troligen att testa det rätt snart bara jag får fingrarna ur *censur* eftersom jag vet att det är något som våra användare kommer att behöva/kräva.

Ett annat alternativ är om man kan få tag på en virtuell xp-burk så kan man sen köra den på sin egen burk med vmware-player som är gratis. Skall man vara laglig så kräver det en windows xp-licens för den virtuella burken vilket microsofts lösning inte gör.

[Tillägg]

http://community.winsupersite.com/b...vealing-virtual-windows-xp-for-windows-7.aspx

http://windows7center.com/windows-7-feature/windows-7-windows-xp-mode-faq/
 
Senast redigerad av en moderator:

avslutad210712

Gäst
Samtidigt skall man komma ihåg att jag inte har några problem med att köra mapsource i windows 7 så ovanstående är bara för de som har problem och inget som alla måste ha installerat.
 
Eftersom det funkar i Windows 7 borde det även funka i Vista.
Provat att avinstallera och installera med en senare version av Mapsource?!

Det jag gjorde var att jag installerade Mapsource från orginalCD skivan , och sedan tankade hem senaste Mapsource från Garmin.se, körde installationsfilen sedan. För det var ju bara en uppdateringsfil eller?

Alltså jag avinstallerade inte Mapsource först utan bara körde senaste programvaran ovanpå den gamla

Är det viktigt att man gör på något annat sätt?
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.