Fricamping Västkusten, Bohuslän

Inte helt lättolkat. I texten verkar man skilja på "campa" och "tälta":
"Tältning är tillåten enligt allemansrätten i områden utanför tätort, ej i naturreservat/naturvårdsområden."

Jag har paddlat och tältat på öar inom de gula områdena på kartan, hade ingen aning om att det fanns några restriktioner för det.
Håller med om att det inte är solklart, men jag skulle tolka texten på kartan som en upplysning om att reservat kan ha särskilda bestämmelser. Själva föreskriften lyder:

8 § Camping som inte sker på campinganläggning eller områden där kommunen beviljat uppställning av husvagnar och liknande är förbjuden inom de områden som har märkts ut på kartbilagan.
Anm. 1. Med camping avses även tillfällig tält- och husvagnsuppställning och liknande, om denna syftar till att erbjuda boendeliknande förhållanden.
Anm. 2. Föreskriften gäller ej tillfällig övernattning i tält som är förenlig med allemansrätten.

Tycker det är väldigt oklart. Tror de vill förbjuda all tältning och annan camping men kommit på att det går i mot allemansrätten och försöka undvika att det ska göra det.

Tror dock att man inte får några problem om man campar en bit i från en parkeringsplats och det kan vara det de försöker skriva men där är ju ingen skillnad om jag sätter sover i mitt tält på en fot tur eller sätter upp ett tält på sidan av en parkering och kör vidare på morgonen (eller tar en dagstur efter tältet är i bilen).

Tycker det är väldigt oklart. Tror de vill förbjuda all tältning och annan camping men kommit på att det går i mot allemansrätten och försöka undvika att det ska göra det.

Tror dock att man inte får några problem om man campar en bit i från en parkeringsplats och det kan vara det de försöker skriva men där är ju ingen skillnad om jag sätter sover i mitt tält på en fot tur eller sätter upp ett tält på sidan av en parkering och kör vidare på morgonen (eller tar en dagstur efter tältet är i bilen).
Låter som paddlare och vandrare kan sova lungt en enstaka natt men husbilar, husvagnar och motorburna tältare hänvisas till campingplatser. I någon mån rimligt, tycker jag!

/Patrik

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg