Fricampa Stockholmsområdet

Hej!
Vi är en familj med mindre barn som gärna vill fricampa i Stockholmsområdet och söker tips på vart vi kan gå. Vi har varit i Älvkarleby tidigare men vill testa någon nytt denna gång.

- Nära vatten
- Helst inte i något känt naturreservat där det är mycket trafik/folk
- Inte allt för långt att vandra
- Måste gå att elda

Har ni några tips på vart vi skulle kunna åka?
 
Som två av alla möjliga förslag

Granholmen (Vaxholmsbåt, finns vatten, toa och camping. eldstad är mera portabel grill tror jag.

Åva /Styvnäset

Men det finns fler.
 
Som två av alla möjliga förslag

Granholmen (Vaxholmsbåt, finns vatten, toa och camping. eldstad är mera portabel grill tror jag.

Åva /Styvnäset

Men det finns fler.
Granholmen vid Möja som förslag? Ja, det kanske inte är så dumt även om jag aldrig varit där och tältat, men det var verkligen oväntat. Notera eldningsförbudet bara.
De här trådarna poppar ju upp ibland men den rekommendationen har jag aldrig sett förr. Kul!

Jag ser att man inte heller får landa med luftfarkost där.
 
Det är inte så sällan tält på Mariaudden och in mot Munkhamn på Granholmen, men aldrig mer än enstaka som jag sett. Man får räkna med sällskap av några får kanske, och som sagt ta med en portabel grill för att elda.

Det är ju få ställen där man kan elda fritt, antingen finns det iordningställda eldstäder med ved att tillgå. Eller så är det olämpligt att elda fritt och förbjudet att hugga ved (speciellt vid lättillgängliga platser i Stockholms närhet) så man kanske får räkna med att bära med sig både "fyrfat" och vedsäck?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.