Fri Pro i Nuvi 205

Försöker ladda ner FriPro från dator(CD)till min Nuvi 205 och får då bifogat felmeddelande i Map Source, får alltså inte kontakt med GPS:en. Kabeln jag använder är eg. till en Legend (såg på Dustin att det finns olika kablar till Nuvi och Etrex, är detta felet?) Nån som har nåt tips?
Eller är det så illa att det inte går att ladda ner från CD till 205:an(micoSD i), utan man måste använda färdiga microSD.

Lars

Bilagor

• garmin.jpg
    garmin.jpg
    51.7 KB · Visningar: 862

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
okej, kanske lite otydlig fråga. Har laddat i´n cd:n med MapSource och försöker låsa upp kartan. Datorn vill då ha kontakt med gps:en. Då får jag detta meddelande. Kan försöka med att ladda till kortläsare, men jag måste väl ha en upplåsningskod för att komma vidare?
(Är det nån skillnad på etrexsladd och nuvisladd, trodde inte det eftersom etrexsladden även fungerar till min kamera)
Har skickat mail även till Garmin suooprt, men det brukar vara snabbare på Utsidan. Tack på förhand till Utsidans kunniga medlemmar.
Lars

Fungerar verkligen Nuvi med Fripro?
Polarens gör det definitivt inte (vilken model det nu var), men det är kanske olika inom modellserien?!

/Peter

Fri Pro färdigladdat på microSD anges som tillbehör till Nuvi. Vet inte om det går att ladda ner från CD:n. Försöker ta reda på det.
Lars

Prova med kortläsare, det funkade på Nuvi 200........

Börjar fatta! Laddade ner min gamla friluftskarta till microSD via kortläsare. Funkar bra. Det är sonen som ville ha Fri Pro i sin Nuvi, han har skaffat den på CD. Kanske måste kartan låsas upp via ex. min Legend först? Knåpar vidare..........
Denna tråden börjar visst likna en blogg :)
Lars

Efter att du installerat Fripro så kan du låsa upp kartan i Mapsource under menyn hjälpprogram.
Gps:ens serinummer är INTE det som står på enhetens baksida utan det hittar du i nån meny i GPS som heter GPSinfo eller liknande.
Lycka till!

Börjar fatta! Laddade ner min gamla friluftskarta till microSD via kortläsare. Funkar bra. Det är sonen som ville ha Fri Pro i sin Nuvi, han har skaffat den på CD. Kanske måste kartan låsas upp via ex. min Legend först? Knåpar vidare..........
Denna tråden börjar visst likna en blogg :)
Lars

Gamla Friluftskartan var inte låst till en speciell GPS. FriPro kräver en unik upplåsningskod för varje enskild GPS. Koden måste matas in på den PC som används för att ladda kartorna till GPS eller minneskort.

Om du låser upp kartan till din Legend kommer kartan bara fungera på din Legend.

Efter att du installerat Fripro så kan du låsa upp kartan i Mapsource under menyn hjälpprogram.
Gps:ens serinummer är INTE det som står på enhetens baksida utan det hittar du i nån meny i GPS som heter GPSinfo eller liknande.
Lycka till!
Det är unit-id som används. Det finns i menyerna också, system about eller i närheten.

Hade samma problem. Har en Nuvi205W, den kör med SD kort.

Jag laddade ner till SD kortet för Mapsoource vill inte hitta enheten, däremot hittade den kortet när jag stoppade in det i en standard kortläsare. Problemet sen var att Nuvin inte såg kartan på SD kortet. Då kopierade jag (via Windows) den fil som mapsource skapat (hette gmapsupp.img) till garmin directoryt i Nuvin. Vips fanns den tillgänglig - fast jag vet inte hur nyttig den är att ha där, det ser väldigt plottrigt ut...

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips