från full fart stor skärande sväng till mindre fart

kanske knepig fråga, men va fan...

jag tycker att det är härligt att tokåka "carving"... men jag känner att det är lite "svårt" eller rättare sagt jobbigt att ta sig ur den skärande storsvängen till sladd... detta är lite praktiskt för att kunna minska farten då det blir trångt i backen (trän eller folk). jag kommer på mig själv med att minska marginalerna istället. lite åt att chansa liksom. med medföljande risker för skador.

finns det några tips för att sakta ner lagom? att sätta full broms är ju skitjobbigt och tråkigt.

hur kommer man ur skärande in i sladdande på harmoniskt sätt?

belasta innerskida, eller ytter, mer? tyngdpunktsförskjutningar? vridningar? högavlastninglågavlastning? ja ni fattar att jag inte fattar, men någon kanske gör...
 
kanske knepig fråga, men va fan...

jag tycker att det är härligt att tokåka "carving"... men jag känner att det är lite "svårt" eller rättare sagt jobbigt att ta sig ur den skärande storsvängen till sladd... detta är lite praktiskt för att kunna minska farten då det blir trångt i backen (trän eller folk). jag kommer på mig själv med att minska marginalerna istället. lite åt att chansa liksom. med medföljande risker för skador.

finns det några tips för att sakta ner lagom? att sätta full broms är ju skitjobbigt och tråkigt.

hur kommer man ur skärande in i sladdande på harmoniskt sätt?

belasta innerskida, eller ytter, mer? tyngdpunktsförskjutningar? vridningar? högavlastninglågavlastning? ja ni fattar att jag inte fattar, men någon kanske gör...

Vet inte hur man förklarar på fikonspråk.Man går ju över till att skrapa med ytterskidan, trycker liksom på och provocerar lite. Halvplogar typ.


peter
 

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Om du fullföljer

den skärande svängen och åker snett uppåt i backen så borde det minska farten. Annars är det väl aldrig fel med en stoppsladd?

Personligen som + 50-årig telemarkåkare är det inte längre någon avkoppling att åka i pist med mycket åkare.
Allt för många tar inte vederbörlig hänsyn. Blandningen av brädåkare och skidåkare med många olika tempon svängbredd svängförmåga etc gör att min harmoni minskar. Man behöver titta nästan lika mycket bakåt som framåt typ.

Tacka vet jag en jungfrulig fjällsida med puder eller omväxlande före där det är jag och snön och terrängen som står för variationen och utmaningen.

Thure
 
jo traversering minskar ju farten/fartökningen. men det finns ju inte alltid plats. och stoppsladd... ja, jag erkänner det är roligt att tokåka men det känns lite roligt roligt men farligt farligt...

sen är jag med dig i offpisttankarna Thure. det är där, gärna med egen bestigning upp, man vill vara. underbart!

fler tips och tankar?
 
Medvridning med överkroppen i svängen eller miskad kantning gör den stora svängen till en stor sladd.

Själv reser jag mej alltid upp och drar ned farten med mindre svängar när det börjar bli mycket folk men tyvärr ser man alldeles för många som håller en hastighet de inte kan behärska utan hänsyn till andra åkare...

/M
 
själv tillhör jag väl(tyvärr) dem som tar chansen och drar på. men om man ska sakta ner så brukar jag göra som någon redan sagt, lite mindre kantning så "tappar" man greppet och sladdar, då brukar man tappa fart på ett rätt bekvämt och kontrollerat sätt.
 
"hälsladd" resp stå upp

kanske knepig fråga, men va fan...

jag tycker att det är härligt att tokåka "carving"... men jag känner att det är lite "svårt" eller rättare sagt jobbigt att ta sig ur den skärande storsvängen till sladd... detta är lite praktiskt för att kunna minska farten då det blir trångt i backen (trän eller folk). jag kommer på mig själv med att minska marginalerna istället. lite åt att chansa liksom. med medföljande risker för skador.

finns det några tips för att sakta ner lagom? att sätta full broms är ju skitjobbigt och tråkigt.

hur kommer man ur skärande in i sladdande på harmoniskt sätt?

belasta innerskida, eller ytter, mer? tyngdpunktsförskjutningar? vridningar? högavlastninglågavlastning? ja ni fattar att jag inte fattar, men någon kanske gör...

Jag vet inte om du beskriver samma sak som jag vill föreslå men at trycka ut dalskidans häl något ger ju lite plog och lite sladd med ytterskidan och bromsar ner farten.

Åker du riktigt fort kan du ju stälal dig rakt upp så kommer luftmotståndet att bromsa dig något men om du ska väja för träd eller andra åkare är ngo denna metod för ineffektiv - den funkar bättre då man åkt störtlopp nedför en backe där man varit ensam och man närmar sig backens slut/liften.

/Patrik, som också längtar efter några stora skärande svängar
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips