Från bron över Aliseatnu norr-västerut mot Abisko via Ballinvággi

Hej
Är det nån som känner till denna ruten? Hur är den at vandra - mycket stening? Finns det tältplatser?

Väldigt trevlig tur. Fina tältplatser där man svänger norrut genom en namnlös tvärdal till Ballinvagge. I den innersta delen av Ballinvagge finns ett par glaciärer och högalpin natur. En stor öppen plats i norra ändan av Ballinvagge där det legat en renvaktarstuga är fin tältmark. Ballinjokk är sevärd med en kanon och vattenfall. Gamla tältlägret är en fin tältplats med utsikt över nuolja och Torne Träsk. Tjåmåhas är möjlig att vandra upp på.

Peter

Skickat från min G8341 via Tapatalk

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.

Månadens fråga: Vandring i Sarek – varifrån utgår du helst?

Har du vandrat i Sveriges största högfjällsområde? Då vill vi veta: vilken plats tycker du är bäst att utgå från?
När man gått över bron är det bäst att gå rakt uppför jokken till 1050-metersnivån där det finns en fin lättvandrad "hylla" att gå på i riktning västerut.

Bilagor

• Abaf04.jpg
    Abaf04.jpg
    120.5 KB · Visningar: 589
Även som stigen är utritad är det lättvandrat over mindre åsar så snart man kommer ut ur björkkogen kring bron. Ganska öppet landskap med fina åsar vad jag minns så borde inte vara något problem att hitta tältplatser.
Själv var jag aldrig uppe i Ballinvagge utan gick bort mot Kieronbacken och vidare Kungsleden mot Abisko.

avslutad210712

Gäst
När man gått över bron är det bäst att gå rakt uppför jokken till 1050-metersnivån där det finns en fin lättvandrad "hylla" att gå på i riktning västerut.

Om du/Ni INTE går upp till jokken lär Ni upptäcka hur "roligt" det är att gå i vidje om Ni tänker gå upp senare.

Mycket fint område, rekommenderas varmt.
Har vid olika tillfällen passerat, lite bilder finns här: https://www.utsidan.se/cldoc/ensamvandring-abisko-2016-d-blir-som.htm och här: https://www.utsidan.se/cldoc/marmapasset-pa-egen-hand.htm
Från den punkt där stigen delar sig och går söderut mot bron över Aliseatnu tyckte jag det var lättvandrat ända bort till Kungsleden västerut(undantaget några passager med snö då jag var ute ganska tidigt på säsongen). Österut sägs det vara överjävligt med vide, har dock inte gått där själv.
Ballinvággi och Šiellavággi har varit lättvandrade vid alla mina besök.

Trevlig tur!
/Johan

Glömde säga, Honga är en lätt och trevlig topptur.

Peter

Skickat från min G8341 via Tapatalk

Tack så mycket alla för tipsen.

Jag har gått från Lapporten på den överjävliga vidjestigen. Det var i 2014, det var mycket varmt, många mygg og många små bäck at passera. Inte alls roligt.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips