Framkomlighet och tältplatser, Kebnekaisemassivet (specifika platser)

Jag ska släpa med mina föräldrar till Kebnakaises sydtopp i sommar. Jag har varit där tidigare, men jag tänkte krydda vandringen med lite avstickare från de upptrampade motorvägarna till toppen, så nu sitter jag och klurar på var man kan gå och var man kan tälta.

De gröna figurerna markerar områden där jag ev. vill tälta, de röda, gula, och blåa linjerna markerar potentiella färdvägar.

Hur framkomlig är terrängen längs linjerna?
Hur trevligt kommer det vara att sova i ett 3-manna tunneltält inom figurernas gränser?
 

Bilagor

  • markeringar.jpg
    markeringar.jpg
    66 KB · Visningar: 985
Med ett ord: sten.

I Tarfaladalen (1) är det tältbart, folk har röjt platser där. I Kaffedalen (2) väldigt stenigt. Jag vill minnas att jag hört om någon som tältat där, men det fins bara sten och lite snö. På (3) minns jag inte säkert, men en möjlighet kan vara att tälta på snö. Gul: lättgånget. Blå: brant i nedre delen. Röd: borde vara problemfri.
 
Hejhej!

I område 3 finns inte annat än sten. Bättre då att sikta på västra delen av Singivaggi, dvs i "böjen" av den gula färdvägen. Fina gräsängar, bra tältplatser.

Den blå färdvägen är lite läskig förbi Silverfallet, i vart fall om man har full packning på ryggen. Det går kraftigt på skrå och det ligger löst grus på stigen. Ravinen upp mot Kaffedalen blir ganska brant i den övre delen, man måste scrambla sista biten upp. Inte någon väg att rekommendera vid regn, eftersom hela kanten blir till ett vattenfall och klippan blir hal.

mvh / Filip
 
Jag ska släpa med mina föräldrar till Kebnakaises sydtopp i sommar. Jag har varit där tidigare, men jag tänkte krydda vandringen med lite avstickare från de upptrampade motorvägarna till toppen, så nu sitter jag och klurar på var man kan gå och var man kan tälta.

De gröna figurerna markerar områden där jag ev. vill tälta, de röda, gula, och blåa linjerna markerar potentiella färdvägar.

Hur framkomlig är terrängen längs linjerna?
Hur trevligt kommer det vara att sova i ett 3-manna tunneltält inom figurernas gränser?

1. Helt ok. Inge problem att hitta tältplatser alls.
2. Aldrig hört talas om någon som tältat där. Tror inte det riktigt är tillrådigt faktiskt.
3. Som sagt tidigare. mkt mkt sten.

Jag har gått uppför silverfallet en dag med fint väder. Resultatet var en grymt irriterad flickvän men sedan ett mkt trevlig läge för tältet vid sjöarna. Det är dock en väg jag aldrig skulle ta om det precis har regenat eller regnar. Risken att åka med silverfallet åt "fel" håll tycker jag inte riktigt att den är värd.
 

avslutad210712

Gäst
1. Inga problem, finns massor av röjda platser uppe vid sjön.
2. Ingen aning
3. Sten, sten och sten. Som tidigare nämts går det att tälta på snö om det finns kvar.

Röd: Ingen aning
Blå: Barnt vid Silverfallet, vi valde att vända. Skall också vara lite småbrant i övre delenb näe man skall upp mot kaffedalen.
Gul: Inga problem. Vid knät där den gula linjen vänder uppåt finns det tältplatser.
 
I Kaffedalen (2) [=3, anm.] väldigt stenigt. Jag vill minnas att jag hört om någon som tältat där, men det fins bara sten och lite snö.

Skyldig! ;)



Kan inte rekommendera det, dock. Det finns även en (1) liten tältplats längre ned, ungefär vid gölen öster om 1506, men fotbollsplanen i skärningen med Siŋŋivággi är given.
 
Singivagge

Singivagge förbi Silverfallet dvs mot väster är Ok även om man behöver använda händerna bitvis. Att gå mot öster är naturligtvis möjligt men svårare.
Blockområdet som möter i östra Singivagge är halt i fuktigt väder. Försök hitta gräsområden en bit upp. Goda tältplatser finns som tidgare nämnts rikligt västra delen.
Singivagge rekommenderas.
Den som tänker gå Singivagge till eller från Singistugan bör välja dalens norra sida för att slippa blockterrängen på södra sidan. Kartan anger färdväg på södra sidan (som kanske är bästa sidan på vintern?)
 
tarfala

Kom att tänka på att det finns tältplatser nedanför Storglaciären dvs på västra sidan om jokken. förutom röjda platser kring tarfalastugan.
 
Jag får tacka så mycket för bra information! Det återstår att se vilka av rutterna och övernattningsområdena vi faktiskt nyttjar, men nu vet man i alla fall i förväg vad man ger sig in på.

En ytterligare fråga har dock dykt upp: Var är det lämpligt att vada över jokken i Tarfaladalen?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Guck framkomlighet Unna, trepass och tarfala?. Fjällvandring 4
Anneliandersson Tältplatser Nordkalottleden Saluhavrre - Vajsaluokta Fjällvandring 6
Mackan1 Tältplatser i Finsetrakten? Fjällvandring 17
ntnhln Tältplatser på Boalnotjåhkkå (Vájsáluokta). Fjällvandring 1
Saltlakrits Tankar om tältplatser Fjällvandring 15
Anneliandersson Tältplatser norr om Kungsleden Fjällvandring 9
Toblin Tältplatser lapporten nära abisko ? Fjällvandring 6
PepsAdventures Vandringsväg ovanför Laddjujavri samt tältplatser på Cievrralahku Fjällvandring 5
Promenerik Tältplatser Ritsem Fjällvandring 5
Mapalon Tältplatser i fjällen Fjällvandring 8
Essexblue Tips på tältplatser Anarisfjällen Fjällvandring 0
elihe1 Tältplatser Fjällvandring 2
Evajar Tältplatser på övre leden Rapadalen Fjällvandring 6
Janost Tältplatser Cievrralahku, Kuopervagge(Keb), Kaskasavagge ? Fjällvandring 3
Amylie Tältplatser nära Glittertind Fjällvandring 2
Erixolen Tältplatser V om Guoblacorru? Fjällvandring 9
gunnargren Tältplatser mellan Ammarnäs - Hemavan Fjällvandring 9
Seapo Tältplatser Neasketvaggi Fjällvandring 1
dake Tältplatser padjelanta Fjällvandring 2
gunnargren Tältplatser mellan Vakkatovare-Nikkaluokta Fjällvandring 10
Nehrert Tältplatser vid Kebnekaise? Fjällvandring 14
bakti Tältplatser i Jotunheims natur Fjällvandring 9
ekaflnoren Tältplatser Abisko - Nikkaloukta Fjällvandring 4
skellington Tältplatser mellan Akka och Gisuris? Fjällvandring 9
Bergman740 Tältplatser Nikka-Keb-Vakko Fjällvandring 5
jesperk Tältplatser i Trollheimen Fjällvandring 0
coolmanq Dovrefjell - hund? tältplatser? Fjällvandring 1
pal2 Tältplatser/vadning i Kaskasavagge? Fjällvandring 14
UAO Tältplatser vid Hukejaure Fjällvandring 3
chala Tältplatser längst Västra leden till Kebbne. Fjällvandring 8
Foss Tältplatser Storulvån - Sylarna - Helags - Kläppen Fjällvandring 3
fjölar Kvikkjokk - Tarraluoppal. Dagsturer, toppturer och fina tältplatser. Fjällvandring 13
majjen Underbara tältplatser Fjällvandring 16
ekonom Tältplatser Jämtland/Härjedalen Fjällvandring 6
majjen "Nya" tältplatser i Sarek? Fjällvandring 23
joa_bj Bra/vackra tältplatser Sylarna-Helgs-Gåsen? Brådis Fjällvandring 2
Karolina P Tältplatser vid Grövelsjön? Fjällvandring 18
jorgenhellberg Kollar igen - tältplatser, Besseggen Fjällvandring 2
UlfRikard Tältplatser Nikkaloukta-Kebnekaise? Fjällvandring 2
jorgenhellberg Tältplatser Gjendebu till Memerubu Fjällvandring 2
Olaa tältplatser vid Sylarna mm Fjällvandring 5
Jakan Bra tältplatser? Fjällvandring 3
plu Bra tältplatser? Fjällvandring 3
Tältplatser i Mårma?? Fjällvandring 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.