Frågor om West Highland Way

Då vår budget är mycket liten hade vi tänkt att ha med frystorkat+lite annat och tälta. Jag har hittat
"Scottish Outdoor Access code" och det verkar lovande. Men är det någon som kan hjälpa oss att
beräkna hur lång tid vi kommer behöva på den här leden? Vi hade inte tänkt att göra några
uppehåll annat än för att sova och äta.

Man får i princip tälta, så länge du inte sover vid någon av "nattplatserna" så är du typ ensam på tältplatserna, dock finns det vid diverse hus skyltar med "No camping". Har iofs bara gått en liten del av den nordligaste biten, la om turen pga av sjuka mängder bnbare. Går du andra vägar i närheten kan du räkna med att vara nästan helt själv även under dagarna, mötte färre än jag skulle gjort i Svenska fjällen på omvägen från Kinlochleven och norrut vidare mot Glen Nevis (tog nån annan tur också, har ingen karta så jag kommer inte ihåg riktigt). Jag köpte lila 1:50000s kartor och de funkade fint, WHW-kartan var dålig eftersom den bara täckte landskapet några km på varje sida av leden.

Annat tips:
Har för mig att toaletten för campare vid Kingshouse var det sunkigaste jag sett (typ Trainspotting). Skit i någon de få skogsdungarna på vägen istället...
 
det där med att rena

Skitsnack för det mesta. Jag har vandrat över större delar av Skottland under hela livet och aldrig varit magsjuk pga vattnet. Men då har jag varit försiktig med de platser jag har tagit vatten ifrån.
- Hur ser det ut längre upp i bäcken?
- Finns det många djur i området?
- Hus o liftanläggningar?

Det kommer alltid att finnas ställen där vattnet är är helt rent annars rekomenderar jag att fylla på vid en pub/hostel/hotell mm, då får du rent vatten som inte smackar reningschemikalier.

Ett annat tips för att döda bakterier i vattnet är att alltid ha med sig en god malt whisky, det finns ingenting bättre en färsk bäckvatten i whiskyn.

Alistair
 
Vet någon här hur vi på ett bra sätt kan ta oss från glasgow till ca fem mil norrut? Vi har bestämt oss för att det blir för långt för oss nybörjare med 15 mil på ca åtta dagar. Men detta ger oss ett transportproblem. Någon som har lösningen?
 
WHW i februari?

Vi är fyra 17 åringar som har funderat lite på att gå längs med west highland way under februari närmare bestämt v 7. Kan vi göra det vid denna tidpunkt eller är det för kallt, är några ställen öppna längs med vägen där man kan sova om det blir allt för kallt eller är de stängda så års? Vi hade tänkt att vandra i fyra dagar och vi är alla nybörjare kan vi bara gå en bit påvägen och sedan ta buss eller tåg tillbaka till glasgow enkelt?

MVH Per
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.