Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Frågor om val av väg
- Trådstartare Linus97
- Start datum
Blir lite nyfiken på hur du tänkt dig rutten förutom det jag fått fram genom dina tre bilder/frågor.
Området i din tredje bild är ett som jag har tänkt att försöka baka in i någon av mina kommande turer.

Abisko-Ballinvággi som på första bilden
Ballinvággi-Alesjuarestugorna-Unna Visttasvággi (eventuellt gå leden i Visttasvággi istället)
Unna Visttasvággi-Vistasstugan-vidare mot Nallostugan med eventuellt en topptur på Šielmmácohkka
Nallo-Kungsleden till kebnekaise fjällstation med eventuellt en topptur på Kebnekaise
Kebnekaise-Tarfala
Tarfala-Nikkaloukta som på sista bilden
som sagt inget som är hugget i sten än utan den här planen kan komma ändras innan det är dags för resa
Senast ändrad:
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Lägger ytterligare till en fråga här.
Är det någon som har gjort vadet som visas på bilderna? Har försökt att söka efter det men hittar ingen information. Vattendraget ser ju ut att vara brett men det kanske inte är så djupt. Tanken är att gå där runt början av Augusti
Är det någon som har gjort vadet som visas på bilderna? Har försökt att söka efter det men hittar ingen information. Vattendraget ser ju ut att vara brett men det kanske inte är så djupt. Tanken är att gå där runt början av Augusti
Bilagor
Undrar hur det kommar att denna vad finns med på Calazos karta igen.
Den fanns med på Lantmäteriets Fjällkartan till och med 1998, men sedan 2006 är den borta - och även tre andra vad mellan Alisjavri - Raddujavri och Miesakjavri - Ahpparjavri. (Finns även dom med på kartan?)
Troligen blev den borttagen för att man inte alltid kunnde använda den och känndes för svårt för att visa på kartan. Om nu någon kommar dit och bedömmer för sig själv att det är rimligt att prova just på denna dag är det väl än annan sak - men då är det förhoppningsvis en person som hittar till en vadställa även om den inte finns med på kartan. Jag har för mig att man tog bort en hel del svåra vad fran kartan för att öka säkerheten.
Henning
Den fanns med på Lantmäteriets Fjällkartan till och med 1998, men sedan 2006 är den borta - och även tre andra vad mellan Alisjavri - Raddujavri och Miesakjavri - Ahpparjavri. (Finns även dom med på kartan?)
Troligen blev den borttagen för att man inte alltid kunnde använda den och känndes för svårt för att visa på kartan. Om nu någon kommar dit och bedömmer för sig själv att det är rimligt att prova just på denna dag är det väl än annan sak - men då är det förhoppningsvis en person som hittar till en vadställa även om den inte finns med på kartan. Jag har för mig att man tog bort en hel del svåra vad fran kartan för att öka säkerheten.
Henning
Nu har jag plockad fram "På Fjälltur - Abisko Kebnekaise" av Claes Grundsten - Finns igen hos Calazo i serien Fjällklassiker
www.calazo.se
Såhär skrivar han om vadet:
Henning
Upptäck de mest ikoniska fjällvandringarna
Upptäck magin i fjällen! Dessa böcker guidar dig genom allt från korta dagsturer till långa expeditioner i fjällvärlden. Lär dig om leder, utrustning, väder och säkerhet, samt inspireras av berättelser från klassiska och okända fjällvandringar.

Men där finns ju en bro i närheten, så helt onödigt att tar risken av en svår vad...Före rullstensåsen kan du vika av från leden (Rautasjaure-Kungsleden) och gå ned till Aliseatnu som vadas vid ett brett men krävande vadställe med stora block som ett pärlband över vattendraget.
Henning
De andra två vaden finns inte med på kartan vad jag kan se. Så känns ju konstigt att detta vad är med isåfallUndrar hur det kommar att denna vad finns med på Calazos karta igen.
Henning
avslutad210712
Gäst
Jag har för mig att det skett en drunkningsolycka vid det vadet där två personer förolyckades. Dock hittar jag inget om det trots intensivt googlande så jag reserverar mig för att jag svamlar.
Jag har för mig att jag har sett/hört något om det också. Men inte hitta något om det jag heller, lite av därför jag frågade härJag har för mig att det skett en drunkningsolycka vid det vadet där två personer förolyckades. Dock hittar jag inget om det trots intensivt googlande så jag reserverar mig för att jag svamlar.
Liknande trådar
- Svar
- 7
- Visningar
- 1 K
- Svar
- 20
- Visningar
- 4 K
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar