Frågor om telemarkutrustning!

Jag är otroligt sugen på att köpa telemarkutrustning med vet inte riktigt vad jag vill ha. Dom ska funka bra i backen och på toppturer och inte vara totalt värdelös att bara åka transportsträckor med. Så jag tar gärna emot tips från er mer erfarna.
 
Pjäxorna är viktigast

...om du vill kunna ha dom till allt. När man går uppför och på platten öppnar man alla spännen utom det nedersta. Se till att skaftet går att vika bakåt ordentligt, annars blir stegen väldigt korta. Nya Scarpa T1 t.ex. är helt kass att gå med. T2 är helt OK liksom Crispi CXA.

Bindningarna bör vara lätta och inte dra ned hälen för mycket mot skidan. Chili är inte bra, den drar ner mycket (men den duger). Voilé 3-pin cable (både råttfälla och kabel, kabeln kan tas bort vid uppförsgång) sägs vara den bästa, men jag har inte provat.

Skidorna bör vara lätta. Kompromissskidor ("tur- telemark") typ Åsnes Nansen är inge vidare att åka utför på. Ta ett par vanliga skidor, men se till att dom är lätta, randoné-skidor t.ex.

Sen saknas bara stighudar och stavar. Dyrt blir det!

Kolla in alla prylarna på http://www.northstar.se
 
Håller med

Håller med Björn, pjäxorna tycker är viktigast!
Men jag brukar gå på mina pist skidor och de funkar bra på tur, mest pga längden 178 cm. Men man vill helst gå med stighudar. Men testade även att åka i backen med ett par klassiska telisskidor med superrotefella och det är inte heller nått problem så länge man har bra skor!

Köp plast skor så kommer du att bli nöjd, jag har tyvärr sett massor med Crispiskor som sulen fram nöts av på eller att vecken skär ner i stortån så jag är allmänt skeptisk till dem! Så passar Scarpa så är de inga dåliga skor!

De bästa bindningarna tycker jag är gamla riva 2/3 eller Targa G3. Jag gillar inte Chilli alls!

Det är rätt skönt att kunna åka med rejäla pjäxor och skidor när man har tung packning, åkte ned från Blåhammaren i påskhelgen med ca 25 kg i ryggsäcken, och med gamla T1:eek:r, G3 targa och Rossignol Pow Air (Twin Tip) skidor så fungerar det utmärkt med kortsväng längs leden!

Men man känner sig som från en annan planet när folk kommer plogande på längdskidor och smala turskidor med låga läderskor;-)
 
pjäxor

Numera använder jag alltid mina T1-or på toppturer. De väger för mycket på vägen upp men man får igen det på sina trötta ben på vägen ner och när man kör i pist.
 
Plast och kombinationsskior

Hej!
Jag kör mest toppturer i Jämtland och södra Lappland. Den utrustning jag använder är Atomics Beta TM 22 med G3 Targa bindning. Pjäxorna är Scarpa T2. Samt Balck Diamond stighudar.
Det är en kombination som jag kan rekomendera. Skidan fungerar såväl i pist som på berget. Liknande skida av annat märke är Elan Colouir som referens. Bindningen är en bra vridstyv bindning som inte packar snö. Den passar mig bättre än Chili Cobra som är ett alternativ där. Pjäxorna är halvhöga och av plast vilket ger god komfort på väg upp och bra stabilitet på väg ner igen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Norström Fler frågor om breda skidor. Telemark 6
KarlJ Frågor angående skidor Telemark 6
Har någon tips gällande telemarkutrustning?! Telemark 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.