Frågor om Kvikkjokk

Om några veckor åker jag till Kvikkjokk för att därifrån vandra mot Sulitelma. På kartan hittar jag inte några broar i Kvikkjokk, så nu undrar jag hur man kommer ut på lederna.
Finns det båtskjuts? Måste det förbokas? Hur gör man då det? Vad kostar det?
I en annan tråd har jag sett att det inte är så bra vid STF:s anläggning där. När jag kommer tillbaka, är då det bästa alternativet att åka till Årrenjarka för att duscha och äta civiliserad mat? Eller finns det några andra anläggningar i Kvikkjokk?
Jag åker E45 från Mora till Jokkmokk. Finns det någon bra affär på vägen, för friluftsvaror? Inte för att jag behöver något speciellt, men är det utförsäljning så kan man kanske titta in och göra något fynd. Sockar och underkläder i ylle, kanske, det går alltid att köpa fler.

båtskjuts bokar du på plats,men det körs fasta turer under vandringssäsongen.
Nog går det väl att duscha på STFändå,men servicehuset har grillmat som är OK samt det finns bastuflotte att hyra.
Sture Danielsson har stugor+ tältplatser med självhushåll.Förut fick man lägga enkronor i automat för varmvatten i duschen.
Årrenjarka;de har ju inte vandrarhem direkt,men ring och hör hur det är där under hösten med mat etc.De bygger ut anläggningen och gör nytt kök bla.
Sportaffären i Jokkmokk har en del att fynda och hyfsat sortiment.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Båt gäller

Båt gäller för att komma över. Här följer info från STF

Kvikkjokk/Kungsleden, Padjelantaleden/Nordkalottleden, Kungsleden (söderut) och Vallevare. Förbeställda turer under sommaren ca 1/7-15/9, 3 ggr dagligen under högsäsong 10/7 - 20/8. För båttider ring Jokkmokks Turistbyrå tel 0971-222 50, Björn Sarstad 0971-210 12/070-205 31 93 eller Kenth Arvidsson 070-351 67 50.

Vandrarhemmet i Kvikkjokk har jag inte besökt på 1½ år. Men visst kan du duscha där. Tel 0971-210 22 mobil 070-337 16 83. Mat gick att förbeställa och sedan finns det en grillköksmat vid butiken. Ingen gastronomisk sensation kanske.

Triconor i Östersund brukade ibland rea ut Ullfrotteprodukter (heter väl Woolpower nu men det var många år sedan jag var där)

//Björn

Triconor i Östersund brukade ibland rea ut Ullfrotteprodukter (heter väl Woolpower nu men det var många år sedan jag var där)

Ullfrotté har egen butiksförsäljning på Chaufförvägen (mitt emot Bilprovningen), men Triconorbutiken är väl värd ett besök ändå. :)

Jag har för mig att båten kostade 150 spänn om man ville upp till Bäcken och Padjelantaleden, eller 100 spänn om man bara ville över deltat till Prinskullen. Förra året.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips