Frågor om Garmin 176C + import från USA

Funderar på en Garmin 176C med Bluechart och Mapsource Europa. Om jag förstått det rätt, så behöver jag stoppa in en minnesmodul också. Bluechart finns ju direkt färdigt på en minnesmodul, men jag antar att det är bättre att ha en tom minnesmodul, så att jag kan ladda upp vad jag vill. Synpunkter? Lämplig storlek på minnet?

Dessutom kollade jag vad en C176 + 32M minne + Bluechart Atlantic på CD skulle kosta via olika inköpskanaler.

"Båthandlarn i hamnen" 8000+1500+3000 = 12500:-
GPS Warehouse 7200+1000+2700 = 11000:-
Amazon.com USA 5250+ 650+1600 = 7500:-

USA-priset är ju bra även om man lägger till moms (9500 ca). Är det så att momsen alltid läggs på med automatik, eller kan man ha tur att slippa? Tillkommer det någon Tull. Någon med erfarenheter av amazon.com?

/Lod

Knappast från Amazon.com

lod; sa:
Lämplig storlek på minnet?
Det beror ju helt på hur du skall använda GPS:en och det vet du bara själv. Fundera på hur mycket du behöver ha nedladdat och när du kan tänka dig att ladda ner nytt. En grundregel finns och det är att man aldrig kan ha för mycket minne.

MapSource tar inte speciellt mycket utrymme om man jämför med t.ex. MetroGuide. Hela region EU025 tar 12,3 MB och i andra trådar har jag talat om exakt hur stor varje MetroGuide-region är i hela norden så sedan är det bara att räkna.
Någon med erfarenheter av amazon.com?
Den enda erfarenhet jag har är att Amazon inte leverar elektronik utanför USA så du måste nog hitta en annan leverantör. Att du får en amerikansk grundkarta antar jag du känner till.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Rättelse

När jag ovan skrev "MapSource tar inte speciellt mycket utrymme..." menade jag förstås "BlueChart tar inte speciellt mycket utrymme..." men det hade de flesta nog redan listat ut.

Re: Moms vid köp i USA?

erapcla; sa:
Tillkommer moms vid köp från USA???
Kan någon klargöra?
Du skall betala svensk moms på allt som importeras till Sverige. Undantaget är när man köper från länder som är medlemmar i EU. Då betalar man istället momsen i landet där man köper produkten. USA är inte med i EU så ja, du skall enligt reglerna betala svensk moms på de sakerna.

Moms

Jag har beställt olika saker från USA, totalt 6 gånger. Av de 6 gångerna har jag fått betala moms 4 gånger, dvs jag fick lösa ut paketet på posten och betala momsen där. De 2 andra gångerna blev det ingen moms. Varför vet jag inte men det beror väl på tur eller att Posten/Tullen hade för mycket att göra.
Magnus

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips