Frågor om eTrex Legend HCx

Funderar på att skaffa en Etrex Legend HCx.
Hoppas någon som har en sådan är snäll att svara på mina frågor nedan.

1) Kan den skicka ut aktuell positionssignal via USB-kabeln, dvs kan den användas som GPS-puck med en dator och t.ex seaclear?

2) Kan visningen av fart och distans ändras till nautiska enheter, dvs knop och sjömil? (Framgår inte av manualen som man kan ladda ned.)

3) Vilken spänning krävs i den externa strömanslutningen? 12V cig-anslutningen som säljs som tillbehör förefaller dyr... Innehåller den transformator, eller är det 12V?

4) Jag har förstått att man kan överföra tracks och waypoints från enheten till dator. Kan man göra tvärtom? Skriva in waypoints med positionsdata och benämning i datorn och ladda ned till enheten?

Svar ja

på alla dina fyra frågor. Men jag känner inte till programmet seaclear. Man kan använda en laptop för att få röststyrning och stor navigeringsskärm vid bilkörning.

12-volts strömförsörjning kan man få med "pirat" sladd från bilens ciguttag. Kostnad en dryg hundralapp. Tror att spänningen är lite lägre till GPSen men jag vet inte om det är via transformator eller på annat sätt spänningen reduceras.

Manualen är kanske det sämsta med denna GPS täcker inte alla de möjligheter som enheten har.

Thure

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.
Manualen är kanske det sämsta med denna GPS täcker inte alla de möjligheter som enheten har.

Thure
Detta med tunna manualer är ett generellt elektronikproblem. Det tillkommer ibland funktioner med uppdatering av Garmin. Tryck meny överallt för att se om du har spännande menyval. Ibland hittar man godsaker.

Lånar tråden lite. JAg står i valet mellan en etrex Legend eller Vista. Är den inbyggda elektroniska kompassen något man är i behov av?

Känns kvaliten på frilufskartan och bluechart pra på dessa gpser eller bår man sattsa ett steg högre?

MVH

Marcus

Kompassen

har jag egentligen inte något behov av men den barografiska höjdmätaren vill jag inte vara utan. Fördelen med elektronisk kompass är när man står stilla en längre stund och klurar på vägvalet.

Merkostnaden för Vista är så liten att det inte var något problem att välja för min del.

Displayen är liten och antalet pixlar är begränsande för överblicken. En tryckt karta eller bra lokalkännedom behövs för att planera IMHO.

Bluechart vet jag inte så mycket om. Men just nu så finns inte uppdaterad version då den senaste tydligen har något fel som gjort att den dragits tillbaka från Garmin. http://www.garmin.se/defaultpage.aspx?pageid=3305

"Kunder som har köpt BlueChart g2 och BlueChart g2 Vision version 2009, kommer att vid retur av sitt sjökort till Garmin Sweden AB få det utbytt till ett kort av version 2008.5 (daterad juli 2008) med rätt till kostnadsfri uppdatering när den senaste versionen av BlueChart g2 och BlueChart g2 Vision korrigerats. "

Thure

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips