Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita

Hej där!

Vi är ett litet gäng vandrare som har fjällvandrat en del tidigare, men som nu i slutet av augusti för första gången tänkte ta oss upp till kebområdet för en vandringstur på max 7 dagar. Vi vill kombinera kortare sträckor av kungsleden med mindre befolkade, sevärda områden utanför kungsleden och har egna tält, så vi är inte på något sätt beroende av fjällstugorna.

För en vandring på max sju dagar så har jag börjat kika på följande upplägg:
Abisko - Abiskojaure - Alesjaure - Vistas - Nallo - Unna Räita - Vistasdalen ner till Nikkaluokta. (Jag har även bifogat en kartbild hur detta skulle kunna se ut)

Nu till mina frågor:
1. Jag förstår det som att ganska långa sträckor är relativt lättvandrade. Vi brukar vanligtvis sikta på ~15 kilometers vandring per dag, men då med lite mer kuperad terräng. Ni som vandrat i dessa områden - känns 7 dagar rimligt för den här turen?

2. Det jag känner mig lite osäker på är vägen mellan Nallo och Unna Räita. Har tar vi oss mellan Nallostugan och Unna Räita-stugan på ett bra och inte alltför riskfyllt? Vi ha räknat med att följa leden åt sydväst, och sedan svänga av österut mot Unna Räita. Jag förstår även att det finns alternativa vägar, men som är relativt riskfyllda? Har ni några förslag här?

3. Sedan är det ju det här med vilket håll vi ska gå leden åt. Vi är absolut inte låsta på att vandra Abisko-Nikka, utan kan lika gärna vända det och gå åt andra hållet. Förutom det här med "solen i ögonen vs nacken", finns det några andra uppenbara fördelar med någon av rutterna?

4. OM det nu är så att 7 dagar är tight för den här turen, finns det några bra sätt att kapa delar av rutten - exempelvis att ta båten från Lisas stuga till Nikkaluokta eller andra delar av leden. Och missar vi mycket i så fall?

Är evigt tacksam för alla visa tips, råd och förslag vi kan få. Som nya i området tycker jag att det kan vara svårt att uppskatta tidsåtgång för vissa etapper. Har ni några förslag på hur vi skulle kunna vässa rutten ytterligare så är vi bara glada!

Puss och kram <3
Llama
 

Bilagor

  • 177163095_829268147934409_1265239896266319592_n.jpg
    177163095_829268147934409_1265239896266319592_n.jpg
    263.7 KB · Visningar: 395
1.7 dagar verkar väl tilltaget
2. Nallo till Unna Räita är okomplicerat men stenigt, där ges inte några större vägval. Några riktiga leder finns inte i området, men bra stigar i lägre terräng. Prickarna på kartan markerar den ungefärliga vägen. I dessa tydliga dalar är det ändå svårt att gå helt fel. Den sträcka som kan bli knepigast är längre ner i Unna Reiaddavaggi där det är nödvändigt att vada, och flödena kan variera snabbt.
4. Det är en god idé att välja båtskjuts. Skogen i nedre Vistasdalen räknas sällan till de stora fjällupplevelserna.
 
1.7 dagar verkar väl tilltaget
2. Nallo till Unna Räita är okomplicerat men stenigt, där ges inte några större vägval. Några riktiga leder finns inte i området, men bra stigar i lägre terräng. Prickarna på kartan markerar den ungefärliga vägen. I dessa tydliga dalar är det ändå svårt att gå helt fel. Den sträcka som kan bli knepigast är längre ner i Unna Reiaddavaggi där det är nödvändigt att vada, och flödena kan variera snabbt.
4. Det är en god idé att välja båtskjuts. Skogen i nedre Vistasdalen räknas sällan till de stora fjällupplevelserna.

Tack för svar!

Med tanke på att 7 dagar känns väl tilltaget, och nedre vistasdalen inte är så intressant så lär vi ju spara lite tid i och med att vi eventuellt tar båtturen också. Kanske ett alternativ då vore att fortsätta rakt söderut från Unna Räitastugan ner till Kaskasavagge och följa den vidare österut mot dalen? På Naturkartan så finns ingen led eller stig markerad för detta, men på min Calazo-karta över området så går det en led där. Är det någon som har erfarenhet av denna? Den gör det ju även möjligt att slippa vadet i så fall.
 
Tack för svar!

Med tanke på att 7 dagar känns väl tilltaget, och nedre vistasdalen inte är så intressant så lär vi ju spara lite tid i och med att vi eventuellt tar båtturen också. Kanske ett alternativ då vore att fortsätta rakt söderut från Unna Räitastugan ner till Kaskasavagge och följa den vidare österut mot dalen? På Naturkartan så finns ingen led eller stig markerad för detta, men på min Calazo-karta över området så går det en led där. Är det någon som har erfarenhet av denna? Den gör det ju även möjligt att slippa vadet i så fall.
Söderut från Unna Räitastugan till Kaskasavagge är brant och stenig terräng, en etapp i det som kallas Jojoleden till Tarfala. Inget jag rekommenderar. Och från Kaskasavagge kan man inte komma ner i Vistasdalen, där är en brant ravin.

Den vanliga vägen från Vistas till Nikka - om man inte följer nedre Vistasdalen - är att följa den tätprickade, rösade leden till vindskyddet Kaskavagge. Därifrån går man oledat över Cievrralahku till Nikka. En tämligen lättvandrad sträcka, som dock kräver kompassgång vid dålig sikt.

Inget hindrar förstås att ni går Nallo - Unna Räita - Visttasdalen också. Jag skulle i så fall gå över till rätt sida av vattnet direkt vid Nallo för att slippa vada längre upp. Men fråga stugvärden om råd. Från vindskyddet Unna Räita tror jag man ska gå på södra sidan av jokken i nedre, östra delen av dalen för att slippa vada längre ner. Den glesprickade, rekommenderade sträckningen går tvärtom på norra sidan, vet inte varför. Kanske någon vet besked?
 
Tack för svar!

Med tanke på att 7 dagar känns väl tilltaget, och nedre vistasdalen inte är så intressant så lär vi ju spara lite tid i och med att vi eventuellt tar båtturen också. Kanske ett alternativ då vore att fortsätta rakt söderut från Unna Räitastugan ner till Kaskasavagge och följa den vidare österut mot dalen? På Naturkartan så finns ingen led eller stig markerad för detta, men på min Calazo-karta över området så går det en led där. Är det någon som har erfarenhet av denna? Den gör det ju även möjligt att slippa vadet i så fall.

Du syftar på det nordligaste passet i den kända - eller ökända - Trepassleden, Kebnekaisefjällens tuffaste rutt. Finns hur mycket som helst skrivet om den i äldre trådar. En bra berättelse med bilder hittar du även här: https://www.sonoloco.com/lapland2012/2012l.html
 
Okej, så det är alltså den här leden söder från Unna Räita som är den omtalade Jojoleden! Jag hade nog missförstått vad den innefattade innan. Men den känns inte aktuell att gå i det här fallet.

Söderut från Unna Räitastugan till Kaskasavagge är brant och stenig terräng, en etapp i det som kallas Jojoleden till Tarfala. Inget jag rekommenderar. Och från Kaskasavagge kan man inte komma ner i Vistasdalen, där är en brant ravin.

Den vanliga vägen från Vistas till Nikka - om man inte följer nedre Vistasdalen - är att följa den tätprickade, rösade leden till vindskyddet Kaskavagge. Därifrån går man oledat över Cievrralahku till Nikka. En tämligen lättvandrad sträcka, som dock kräver kompassgång vid dålig sikt.

Inget hindrar förstås att ni går Nallo - Unna Räita - Visttasdalen också. Jag skulle i så fall gå över till rätt sida av vattnet direkt vid Nallo för att slippa vada längre upp. Men fråga stugvärden om råd. Från vindskyddet Unna Räita tror jag man ska gå på södra sidan av jokken i nedre, östra delen av dalen för att slippa vada längre ner. Den glesprickade, rekommenderade sträckningen går tvärtom på norra sidan, vet inte varför. Kanske någon vet besked?

Tack, vilken bra information! Att vandra via vindskyddet Kaskavagge låter väldigt intressant, men om jag tolkar dig (och kartan) rätt så innebär detta att vi i så fall måste ut i Vistasdalen igen innan det är möjligt att ta sig upp längst leden mot vindskyddet. Om vi gärna vill se Nallo under den här turen, innebär det att vi skulle vika in mot Nallo, gå vidare till Unna Räitastugan och vidare österut genom Unna Reiaddavaggi ut i Vistasdalen, för att sedan ta in mot mot Kaskavagge igen? Och skulle ni bedöma att denna sicksack-väg ryms inom vår tidplan på 7 dagar? En fördel är såklart att vi hela tiden är nära Vistasdalen, och har möjlighet att styra rutten lite allt eftersom.

Och ytterligare en fundering kring detta alternativ. Det verkar som du säger inte finnas någon markerad rutt på kartan mellan Kaskavagge-skyddet. Det kanske är uppenbart på plats hur man ska gå i alla fall, eller är det bara att ta kompassriktning? För jag gissar på att man "sneddar" ner mot Nikkaluokta där sedan. Är det väldigt stenigt i det här området och finns det i så fall bra tältmöjligheter?
 
Okej, så det är alltså den här leden söder från Unna Räita som är den omtalade Jojoleden! Jag hade nog missförstått vad den innefattade innan. Men den känns inte aktuell att gå i det här fallet.



Tack, vilken bra information! Att vandra via vindskyddet Kaskavagge låter väldigt intressant, men om jag tolkar dig (och kartan) rätt så innebär detta att vi i så fall måste ut i Vistasdalen igen innan det är möjligt att ta sig upp längst leden mot vindskyddet. Om vi gärna vill se Nallo under den här turen, innebär det att vi skulle vika in mot Nallo, gå vidare till Unna Räitastugan och vidare österut genom Unna Reiaddavaggi ut i Vistasdalen, för att sedan ta in mot mot Kaskavagge igen? Och skulle ni bedöma att denna sicksack-väg ryms inom vår tidplan på 7 dagar? En fördel är såklart att vi hela tiden är nära Vistasdalen, och har möjlighet att styra rutten lite allt eftersom.

Och ytterligare en fundering kring detta alternativ. Det verkar som du säger inte finnas någon markerad rutt på kartan mellan Kaskavagge-skyddet. Det kanske är uppenbart på plats hur man ska gå i alla fall, eller är det bara att ta kompassriktning? För jag gissar på att man "sneddar" ner mot Nikkaluokta där sedan. Är det väldigt stenigt i det här området och finns det i så fall bra tältmöjligheter?
Du tänker rätt. Om de 7 dagarna räcker till är svårt att säga, men som du antyder, så har ni ju hyfsat bra koll på läget om ni går norrifrån och kommer till Vistas. Ni måste naturligtvis tänka på att det är jobbigare och går saktare att gå oledat och dessutom i stenig terräng.

Från vindskyddet Kaskavagge följer man inledningsvis den rekommenderade, glesprickade färdvägen söderut mot Tarfala och senare Keb, sen går man riktning sydost mot Nikka. Vid hygglig sikt har man några kännemärken, först det lilla fjället Várdu och sjön 1117, sen får man kontakt med sjön Cievrrajávri på vänster sida. Därefter har man Cievrrajohka hela tiden på vänster sida. Man bör dock hålla höjd så man slipper besvärlig skrågång närmare jokkravinen. Om tiden passar så kan man ta sista tältnatten vid de små sjöarna kring 940 m, varifrån man hittar stigen ner i skogen till bron. Från sjöarna behöver man kanske två timmar till Nikka.

Som vanligt är tältmöjligheterna sämre på högre höjd. Mellan Nallo och Vistasdalen (via Unna Räitastugan) är det stenigt och svårt att tälta. När ni sen återigen lämnar Vistasdalen kommer ni till höjdplatån Njunni där man kan tälta. Nästa möjlighet är vid vindskyddet. Närmast efter Kaskavagge är det bara sten, men från sjön Cievrrajávri och vidare mot sydost går det bra att hitta tältplatser.

Du har väl hittat Lantmäteriets fina karta https://minkarta.lantmateriet.se/
 
Nästa möjlighet är vid vindskyddet. Närmast efter Kaskavagge är det bara sten, men från sjön Cievrrajávri och vidare mot sydost går det bra att hitta tältplatser.

Det går bra att tälta redan ett par km efter Kaskavagge. Nära sjö 1117 finns även iordningställda platser med stenmurar som vindskydd.
 
Kanon! Det låter ju helt klart som ett bra alternativ. Är det inte jättesvårvandrat mellan Kaskavagge och Nikkaluokta så borde väl sträckan vara görbar på två dagar i alla fall? För då känns det rimligt att hinna med. Men som sagt, vi kommer att få spika rutten lite mer väl på plats när vi ser hur lång tid övriga bitar tar.

Återigen, tack för bra tips och råd! Mycket värdefullt ☺️
 
Någon som har bilder från sjö 1117 ,hur högt är ´vindskydd av stenˋ ,jag har tältat vid leden och stenigt men ganska jämt men verkar vara 1-1.5 km men om bra väder vara i området några dagar med utflykter till någon topp.
Kommer ihåg att några hundra meter från U.R. raststugan vid lilla sjön är det fint att tälta men ev blött om regnat mkt.
MKT gnäll nu på dåliga tältplatser nu med uppblåsbara liggunderlag går det att ligga på grus,låg i vinskydd nyss på trä med 25mm U.L tid fungerade det med 10mm skum,man somnar och sover bra på tur och problemet kommer först när du ev. väntar ut bättre väder och ligger flera dagar i tältet.
Har slutat med små låga tält då man ej kan ta på sig och vända sig utan att trycka i hop inner och ytter tältet och få problem med läckage och svårt att säkert laga mat i absid ,och vid klädtorkning få sockar i ansiktet när man tex. äter.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Pohman Jotunheimen frågor Fjällvandring 3
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
KohiNoor Frågor om utrustning, sovsäck Fjällvandring 5
Linus97 Frågor om val av väg Fjällvandring 21
Bglund Abisko - Abisko -> Frågor om Latnjavaggi mm. Fjällvandring 12
Slitvargen Silvervägen 3-4 dagar. Frågor om tur i Arjeplogsfjällen Fjällvandring 4
Fabrikörn Diverse frågor om Kebne Fjällvandring 3
Huml3 Frågor Sarek: Kvikkjokk-Ruonas-Laptå-Njoatsos-Jiegna-Luohtto-Sähkok-Kvikk Fjällvandring 16
MarkusPetersson Jämtlandsfjället som nybörjare+hund, frågor. Fjällvandring 12
Christoffer_123 Frågor Rapadalen/Sitoälvsbron Fjällvandring 6
Lillräven Sarekvandring nästa vecka - mycket tacksam för svar på några frågor Fjällvandring 26
cloud76 Terräng-frågor Grövelsjöfjällen Fjällvandring 0
cece abisko - Nikkaloukta (massa frågor) Fjällvandring 29
NaturBoel Frågor om Jämtlands-/Härjedalsvandring i september Fjällvandring 18
Evelinaeng Frågor om turen: Abisko-Lapporten-Mårma-Vistas-Kaskavagge-Tarfala-Nikkaluokta Fjällvandring 6
skral Några frågor inför kungsleden Fjällvandring 3
Loni Div. frågor Fjällvandring 1
Johan.H Första fjällturen - Jämtlandstriangeln, många frågor Fjällvandring 44
vandrafjäll Lite frågor om tågresan till Abisko och från Nikka Fjällvandring 10
rakepang Sarek, frågor om: Aktse - Rapadalen - Basstavagge Fjällvandring 17
danisko Frågor inför vår Abiskotur Fjällvandring 10
MarkusN Frågor om tre specifika vad i Sarek Fjällvandring 1
aholgersson Funderingar och frågor kring vandring vid Helags Fjällvandring 19
Frigrön Köpa karta över jämtlandstriangeln? (Och lite andra frågor!) Fjällvandring 12
kutmsta Trepassleden (Goubirvaggi-Kaskasavagge) frågor Fjällvandring 9
greenfish kebnekaise - nybörjare, några frågor Fjällvandring 23
christopherO Fjällvatten och kebnekaise frågor Fjällvandring 3
mnen Vandring Jämtland-Härjedalen, frågor. Fjällvandring 19
Kosse Fjällräven classic. Lite frågor. Fjällvandring 21
Vajja Två Kebne-frågor Fjällvandring 7
Medon Frågor angående två specifika vad i Vindelfjällen Fjällvandring 3
Vajja Blandade frågor inför vandring Fjällvandring 23
Bestigaren Frågor om Kebnekaise Fjällvandring 1
sts Kvikkjokk frågor Fjällvandring 8
liquidmonkey enafors - sylarna - ljungdalen vandring frågor Fjällvandring 20
Farbror Fisk Frågor kring turplanering Fjällvandring 9
mickesommar Tre frågor om tur till kebnekaise. Fjällvandring 24
Boludo Frågor om Kvikkjokk Fjällvandring 6
eyck Några frågor om Sitojaure/Sitoätno Fjällvandring 16
Picea Några frågor om Sarek Fjällvandring 34
Wilde Sau Förstagångstur i Sarek – några frågor… Fjällvandring 7
aston_sol Frågor ang Sarek Fjällvandring 8
Igelkotte Vandra från Kebnemassivet till Norge - frågor: Fjällvandring 32
Sletten Frågor om Unna Räita-området, jojoleden Fjällvandring 4
avslutat medlemskap1105 Genom Jämtlandsfjällen, lite frågor Fjällvandring 7
larvik line Flera frågor om TEUSADALEN Fjällvandring 1
fredi Frågor angående vandring i Alperna Fjällvandring 0
mangu144 Frågor ang. tur i Jotunheimen Fjällvandring 13
Gladalf Lite frågor ang. Keb Fjällvandring 6
petratetra 3 små frågor om kläder Fjällvandring 20

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...