Frågor kring Epic 18x Sport

Hej
Jag går i tankar om att uppgradera min nuvarande kajak till något större och snabbare. (och vackrare)
Det jag vill använda min kajak till är längre turer (helg- veckoturer) med fokus på framdrift (samt även kortare dagsturer för motion) och då verkar Epic 18x sport vara en bra kandidat.

Jag kommer kolla runt på liknade kajaker under våren innan jag bestämmer mig.
Jag är 191cm lång och väger ca 105kg, 46 i skor,

Nu till mina frågor:

• Då jag saknar möjlighet att provpaddla en 18x (har iof möjlighet att prova en kompis16x som borde vara snarlik trots bredare sittbrunn) så undrar jag om någon vet om den funkar för min "XL-kropp" rent utrymmesmässigt, även med hänsyn till att kunna paddla med knänen ihop
• Är det någon som i övrigt kan kommentera utifrån sina egna erfarenheter hur det är att paddla en 18x /18x sport, kvalitet mm
* Vore intressant att åtminstone få "provsitta" en 18x innan jag ev beställer en sådan, någon vänlig själ i Stockholmsområdet som har en?

Epic 18X Sport

Hej

Jag har en Epic 18x Sport som du är välkommen att prova i vår.
Bor i Enköping.
Tror att det kan vara gränsfall med din längd men kan fungera.
Det är en trevlig kajak som jag stortrivs med.
Det jag reagerat på är att den har sämre kursstabilitet i hård vind jämfört med en VKV.
Om du vill veta mer så ring 073 7538353

Lasse

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Epic 18x

Svarar mig själv
Provade Epic 16x och den var tyvärr något för liten för mig
Gillade; Pedalerna, Vikten, stabiliteten och det är nog en toppenkajak om jag hade varit något mindre... (baserat på 16x)
Så jag tog beslutet att beställa en Rockpool Taran 18 istället efter en provpaddling :cool:

Men tack Lasse för erbjudandet om provpaddling på en 18x :)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips